PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Trudno będzie szybko dokończyć A1 po Salini. Zagrożone są kolejne drogi

Autor: Tomasz Elżbieciak
17-05-2019 06:00 |  aktualizacja: 17-05-2019 07:09

Zakładane terminy dokończenia budowy odcinka autostrady A1 koło Częstochowy, którego wykonawcą było konsorcjum włoskiego Salini, mogą być trudne do spełnienia - ocenił Dariusz Blocher, prezes Budimeksu, w rozmowie z portalem WNP.PL. Grupa szacuje, że podobnym losem jak w przypadku A1, czyli zerwaniem kontraktów, może być zagrożonych łącznie ok. 150 km dróg szybkiego ruchu (to ok. 10 kontraktów).

  • Po zerwaniu umów z włoskim Salini realizacja kolejnych inwestycji drogowych może być zagrożona z powodu problemów generalnych wykonawców z rentownością zleceń - ocenił Dariusz Blocher. W czwartek stało się to już w przypadku dwóch odcinków dróg S7 i S61 o łącznej długości ok. 27 km, gdzie GDDKiA odstąpiła od umów z hiszpańską firmą Rubau.
  • Prezes Budimeksu wskazał, że problemy ze wzrostem kosztów w budownictwie kolejowym są podobne jak w drogowym, ale tu jednak nie widać na razie następnych zagrożonych kontraktów.
  • Zobaczymy za rok, bo uważam, że wiele firm roluje swoje problemy na przyszłość - zdobywa kontrakty, dostaje zaliczki i liczy na to, że sytuacja się poprawi - zastrzegł Blocher.

Pod koniec kwietnia GDDKiA zerwała kontrakty z konsorcjum Salini na budowę odcinka drogi ekspresowej S3 koło Lubina, a także odcinka autostrady A1 koło Częstochowy.

W tym drugim przypadku GDDKiA rozpoczęła już poszukiwania nowego wykonawcy, który ma zostać wybrany w przyspieszonym trybie - negocjacji bez ogłoszenia. Tak, aby jeszcze przed końcem tego roku możliwe było udostępnienie trasy głównego ciągu trasy kierowcom.

Prezes Dariusz Blocher, w środowej rozmowie z WNP.PL podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego przyznał, że Budimex otrzymał zapytanie ws. wzięcia udziału w negocjacjach. Dodał, że spółka jest zainteresowana tematem, ale z drugiej strony zaznaczył, że planowany przez GDDKiA termin udostępnienia trasy jest bardzo napięty.


Tymczasem umowa z wyłonionym w negocjacjach wykonawcą miałaby zostać podpisana dopiero na przełomie lipca i sierpnia.

- Jeśli terminy miałyby zostać dotrzymane, to już w połowie czerwca musiałyby zostać podpisana umowa z nowym wykonawcą. Jeśli nie, to trzeba myśleć o innych terminach - ocenił Blocher, wskazując jednocześnie na duży zakres prac, który pozostał do dokończenia na budowie, m.in. ćwierć mln m kw. nawierzchni drogowej, a także pół mln metrów sześc. robót ziemnych.

Prezes pytany o to, czy realizacja kolejnych inwestycji może być zagrożona z powodu problemów generalnych wykonawców z rentownością zleceń, stwierdził, że dostrzega takie ryzyko na dziesięciu kontraktach realizowanych przez inne firmy. Chodzi o odcinki szybkich dróg o łącznej długości 150 km.

Wyjaśnił, że są trasy, gdzie generalni wykonawcy nie ruszają z robotami budowlanymi mimo zakończenia fazy projektowej, zwalniają pracowników oraz zrywają umowy z podwykonawcami.

- Takie działania mogą stanowić sygnał, że nie chcą realizować tych umów. Szkoda, bo cierpieć będą kierowcy. Zachęcam do tego, aby wybierać dobrych wykonawców, którzy mają środki i zasoby do realizacji kontraktów w Polsce oraz identyfikują się z tym krajem - podkreślił Blocher.
fot. Budimex
fot. Budimex
Dodał, że GDDKiA pozostały jeszcze w ramach aktualnego budżetu unijnego do rozstrzygnięcia i rozliczenie przedsięwzięcia o wartości ok. 45 mld zł.

- Biorąc pod uwagę średni czas realizacji kontraktów wynoszący między 36 a 42 miesięcy i czas na rozliczenie inwestycji do 2023 r., to termin jest bardzo napięty. Tak więc w tym i przyszłym roku wszystkie przetargi muszą już zostać ogłoszone - wskazał prezes.

Jak stwierdził, w innym przypadku może trzeba będzie się zastanowić nad możliwością przesunięcia części środków z dróg na projekty kolejowe, gdzie mogłyby zostać spożytkowane. Jednak przy modernizacji szlaków kolejowych też pojawiają się problemy.

NA GIEŁDZIE

  • XI Europejski Kongres Gospodarczy

    13-15 maja 2019, Katowice • Spodek + Międzynarodowe Centrum Kongresowe
  • 🔹W przyszłości mieszkańcy Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia mogą podróżować nie tylko klasyczną koleją, ale również lekką koleją miejską czy monorailem. 🚅🚅 O koncepcji Kolei Metropolitalnej ➡️ bit.ly/2RZB0gp @MetropoliaZTM https://t.co/I1NK12kOID
    @EECKatowice
  • Good discussion at Europe-ASEAN panel @EECKatowice (largest business event in Central Europe) with participation of @EUCentreSg director Dr Yeo Lay Hwee. Focus on political framework and economic opportunities! @NTUsg @sgSMU @NUSingapore @EUinSingapore @MSZ_RP @MFAsg twitter.com/izbapolskaazja…
    @EECKatowice - (RT) @PolishEmbassySG
  • "Temat budowania oferty kulturalnej jest złożony, bowiem stale zmienia się publiczność i jej oczekiwania są coraz inne" Dyrektor naczelna #NOSPR Ewa Bogusz-Moore na @EECKatowice #eec2019 bit.ly/2WNkeiT
    @EECKatowice - (RT) @NOSPR_official
  • Zakładane terminy dokończenia budowy odcinka A1, którego wykonawcą było Salini, mogą być trudne do spełnienia - ocenił Dariusz Blocher, prezes @BudimexSA w @wnppl. Grupa szacuje, że zerwaniem kontraktów może być zagrożonych łącznie jeszcze ok. 150 km dróg. bit.ly/2HuMKiJ https://t.co/xqsMGdS4sJ
    @EECKatowice - (RT) @ElzbieciakTomek
  • Ponad 12 000 gości, kilkuset ekspertów, prawie 150 debat - a to wszystko w ciągu 3 dni największej imprezy gospodarczej tego roku - @EECKatowice. Dziękujemy jeszcze raz za możliwość udziału i do zobaczenia za rok! #EEC2019 #EKG2019 @wnppl @puls_biznesu @PiotrMyszor @puls_hr https://t.co/GGNXoaQf57
    @EECKatowice - (RT) @ArcelorMittalPL
  • Dziękujemy za odwiedziny i ciekawe rozmowy podczas deszczowych @estartupdays w Katowicach! #ESD2019 #startupy #innowacje https://t.co/20BOGdOMm0
    @EECKatowice - (RT) @intelliseq
  • During @EECKatowice , experts talked about technologies of the future in the #energy sector. - World trends show that new technologies in the energy sector are something more than just visionary - said Jakub Miler, CEO of @InnoEnergyCE for @rzeczpospolita rp.pl/Europejski-Kon…
    @EECKatowice - (RT) @InnoEnergyCE
  • Zakupy a cena i technologie @EECKatowice dlahandlu.pl/detal-hurt/wia…
    @EECKatowice - (RT) @dlahandlupl
  • wyborcza.pl/Jutronauci/7,1… Co powoduje, że młodzi ludzie decydują się na zaangażowanie w start-upy? Czy można nazwać to w ogóle karierą? #ESD2019 #EEC2019 @sardanapal
    @EECKatowice - (RT) @Tomasz_Czoik
  • Podczas @estartupdays, imprezy towarzyszącej @EECKatowice , rozdano nagrody w konkursie Start-Up Challenge. Oto najlepsi z najlepszych 👇👇👇 dlahandlu.pl/detal-hurt/wia…
    @EECKatowice - (RT) @dlahandlupl
Pobierz aplikację EEC

BUDIMEX SA [BDX]

kurs:

137.4000 PLN -4.2000 (-2.97%)

Notowania | Analiza techniczna


KOMENTARZE (3)

  • Drogowiec 2019-05-17 10:20:28
    Kto w GDDKIA w Warszawie poniesie konsekwencje za takie decyzje
    • Jang. 2019-05-17 12:34:19
      Gdyby dobrze pokombinować to pasowałby b.minister Cezary Grabarczyk lub nawet S.Nowak...i ich ekipy. Zanim go sądy/oczywiście opanowane przez zaciekłych wrogów.....etc. etc../uniewinnią to TVP zrobi z niego miazgę ..A lud stojąc w korkach będzie miał pociechę
      • Myk 2019-05-18 23:43:38
        Nie no jasne! Cztery lata mijają , a Tusk dalej winny. Nie ma w Polsce jednej inwestycji drogowej która trwałaby dłużej niż 3 lata. Tzn chodzi o czas zapisany w umowie. Nie ma. Czyli inwestycje zaczęły się za czasów PiSu. I to ci nieudacznicy odpowiadają za obsuwy na inwestycjach

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 62.29.136.57
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


POLSKA I ŚWIAT

25 691 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

552 005 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 187 ofert w bazie

397 709 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.