XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Budimex i Track Tec za 1,2 mld zł dokończą kolejową inwestycję za Astaldi

Budimex i Track Tec za 1,2 mld zł dokończą kolejową inwestycję za Astaldi
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W kwietniu rozpoczną się prace na odcinku Lublin - Dęblin modernizowanej trasy kolejowej z Lublina do Warszawy. W piątek PKP PLK podpisze umowy z wykonawcami, którzy dokończą roboty, po tym jak z placu budowy zeszła firma Astaldi. Łączny koszt umów wyniesie ponad 1,2 mld zł netto.

  • Zawarta będzie umowa z firmą Budimex na odcinek Dęblin-Nałęczów razem ze stacją Nałęczów za 616,4 mln zł netto oraz z firmą Track Tec Construction na odcinek Nałęczów - Lublin wraz ze stacją Lublin za 627,7 mln zł netto - podały PKP PLK.
  • W rozszerzonym zakresie znalazła się łącznica, która zwiększy możliwości przewozów w lubelskim węźle kolejowym" - poinformowała spółka w piątkowym komunikacie.
  • Umowy z nowymi wykonawcami obejmują zakres wszystkich prac, które nie zostały zrealizowane przez firmę Astaldi, czyli roboty torowe, sieciowe, okołotorowe.
  • O inwestycjach kolejowych dyskutować będziemy od 13 do 15 maja w Katowicach podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego pod patronatem WNP.PL, na który serdecznie zapraszamy.

W komunikacie PKP PLK podały, że firma Astaldi jesienią 2018 r. zaprzestała realizacji kontraktu. Gdy mimo wezwania wykonawca nie podjął prac, PKP PLK rozwiązały umowę z Astaldi. Po tym PKP PLK, dzięki umowie z firmą ZUE, zapewniła możliwość kontynuacji prac w newralgicznych miejscach, na wiaduktach na odcinku Lublin-Dęblin. Dzięki temu część robót została wykonana.

Do zakresu prac obejmujących lubelski węzeł kolejowy wprowadzona została budowa połączenia, nowym torem, linii prowadzącej z Lublina do Stalowej Woli z linią do Warszawę. Dzięki takiemu rozwiązaniu pociągi towarowe nie będą wjeżdżały na stację Lublin.

Po zakończeniu inwestycji czas przejazdu najszybszego pociągu między Lublinem a Warszawą skróci się do 1,5 godz. Pociągi pojadą z prędkością do 160 km/h. Sprawniejsze przejazdy zapewni drugi tor między Otwockiem a Pilawą. Powstanie 77 nowych peronów i 11 nowych podziemnych przejść dla pieszych.

Członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch zaznaczył, że spółka wykorzystała okres zimowy, by jak najszybciej kontynuować inwestycję. "Dziś podpiszemy umowy, już w pierwszych dniach kwietnia wykonawcy powinni ruszyć z pracami. Pozwoli to na wznowienie ruchu po jednym torze w stronę Warszawy jesienią 2019 r." - powiedział Bresch.

Umowy z nowymi wykonawcami obejmują zakres wszystkich prac, które nie zostały zrealizowane przez firmę Astaldi, czyli roboty torowe, sieciowe, okołotorowe. Na koniec września planowane jest wznowienie ruchu pociągów po jednym torze na odcinku Dęblin-Lublin i do Warszawy. Ruch pociągów po dwóch torach będzie na koniec 2020 r. - czytamy w komunikacie.

Astaldi

Na przełomie września i października 2018 r. Astaldi poinformowało o zejściu z kolejowych kontraktów na linii Warszawa - Lublin oraz prac na linii Wrocław - Poznań. W obu przypadkach jako powód wskazano m.in. złą współpracę z PKP PLK oraz brak realnych mechanizmów waloryzacji umów budowlanych.

Z0bacz też: Torpol ma szansę dokończyć kolejową inwestycję po Astaldi

PKP PLK są odmiennego zdania. Zarządca kolejowej infrastruktury wziął na siebie uregulowanie zaległych płatności wobec podwykonawców. Również pod koniec września ubiegłego roku Astaldi złożyło wniosek o restrukturyzację pod nadzorem sądu. W firmę uderzyły problemy w zmagającej się z kryzysem Wenezueli.

Pomóc miała m.in. sprzedaż udziałów w koncesji w Turcji, obejmującej m.in. otwarty przed dwoma laty nowy most przez Cieśninę Bosfor. Tu jednak na przeszkodzie stanęła polityczno-ekonomiczna sytuacja w samej Turcji, która zniechęciła potencjalnych kupców.

W połowie lutego 2019 r. Salini Impregilo, największy włoski koncern budowlany, złożył ofertę objęcia 65 proc. udziałów w Astaldi za kwotę 225 mln euro. Władze zmagającej się z problemami finansowymi grupy zgodziły się na tę propozycję i złożyły plan restrukturyzacji.

Zobacz więcej: Salini chce przejąć Astaldi

Obecnie w Polsce Astaldi jest wciąż zaangażowane m.in. w budowę tunelowych odcinków Zakopianki i Południowej Obwodnicy Warszawy, a także kontrakty na budowę stołecznego metra. Tam - wedle zapewnień GDDKiA i stołecznego ratusza - prace są kontynuowane.

Firma jest też zaangażowana w budowę spalarni odpadów w Gdańsku w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Budimex i Track Tec za 1,2 mld zł dokończą kolejową inwestycję za Astaldi

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!