XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Czeka nas burzliwy rok w polskim budownictwie infrastrukturalnym. Stabilizacji nie będzie

Czeka nas burzliwy rok w polskim budownictwie infrastrukturalnym. Stabilizacji nie będzie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Nie należy oczekiwać, że rok 2019 przyniesie wyczekiwaną stabilizację w sektorze budownictwa infrastrukturalnego. Choć koszty na rynku budowlanym nie powinny już dynamicznie rosnąć, to bagaż problemów z lat minionych może skutkować coraz większymi trudnościami z realizacją "starych kontraktów", wysokimi cenami w nowych przetargach, a także eskalacją sporów między zamawiającymi a wykonawcami.

  • Bez rozwiązania przez GDDKiA oraz PKP PLK realnego problemu wzrostów kosztów, który dotyczy zwłaszcza trwających inwestycji, szansa na jakąkolwiek stabilizację cen ofertowych w kolejnych przetargach jest raczej znikoma.
  • Nowe postępowania przetargowe będą w dalszym ciągu postrzegane jako szansa zniwelowania strat poniesionych na realizowanych już kontraktach, które dotknięte zostały skutkami gwałtownego wzrostu kosztów w latach 2016-2018.
  • Duże wątpliwości w kontekście spadku cen w kolejnych przetargach mogą również wzbudzać same założenia nowych mechanizmów waloryzacyjnych.
  • O budownictwie infrastrukturalnym dyskutować będziemy od 13 do 15 maja w Katowicach podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego pod patronatem WNP.PL, na który serdecznie zapraszamy.

Jak ocenił Maciej Kajrukszto, partner zarządzający w firmie doradczej CAS, rok 2019 może przynieść dużą liczbę nieefektywnych pod względem wykorzystania środków finansowych przetargów.

- Należy spodziewać się mniejszej liczby podmiotów ubiegających się o zamówienia. Związane to będzie z postrzeganiem polskiego rynku budowlanego jako niestabilnego i ryzykownego - powiedział Kajrukszto portalowi WNP.PL.
Dodał, że wypełnione przez wykonawców portfele zamówień, a także opóźnienia i problemy z realizacją już pozyskanych kontraktów skutkować będą mocno selektywnym podejściem do kolejnych zleceń.

- Istotną kwestią z punktu widzenia zamawiających może stać się organizacja przetargów na dokończenie już rozpoczętych robót, ze względu na zdecydowanie większe koszty niż to było pierwotnie zakontraktowane - wskazał.

Zobacz też: Salini wyrzucone przez GDDKiA z budowy autostrady A1 i drogi S3

Kajrukszto spodziewa się również spowolnienia lub wstrzymania realizacji wybranych kontraktów, które utraciły rentowność z powodu wzrostu kosztów w minionych latach. Zleceń tych nie objęły wprowadzone od 2019 r. nowe przepisy dotyczące waloryzacji umów.

Zobacz więcej: Waloryzacja kontraktów budowlanych. Jak było, jest i będzie

- Wydaje się, że jedynym wyjściem są postępowania sądowe z żądaniem tzw. waloryzacji ustawowej. W skrajnych przypadkach możemy spodziewać się nierealizowania zawartych kontraktów i w konsekwencji odstąpienia przez wykonawców od umów - stwierdził Maciej Kajrukszto.

Przetargowy wzrost cen

Czy w tej sytuacji ceny w przetargach nadal mogą mocno przekraczać budżety zamawiających mimo wprowadzonych przez GDDKiA i PKP PLK nowych zapisów waloryzacyjnych?

Michał Lempkowski, ekspert ds. roszczeń i ryzyka w CAS przypomniał, że spiętrzenie inwestycji infrastrukturalnych wymagało już interwencji rządu w przypadku Krajowego Programu Kolejowego.

Powodem był właśnie duży wzrost kosztów na rynku i fala unieważnionych przetargów, gdzie cenowe oczekiwania wykonawców były znacznie wyższe od budżetów inwestora.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Czeka nas burzliwy rok w polskim budownictwie infrastrukturalnym. Stabilizacji nie będzie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!