PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Dobra prywatyzacja PNI. Czas na kolejne spółki z grupy PKP

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
06-08-2011 12:06
Dobra prywatyzacja PNI. Czas na kolejne spółki z grupy PKP
fot. PTWP

Kwota 225 mln zł, na którą opiewa transakcja sprzedaży Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury, jest korzystna zarówno dla Budimeksu, jak i PKP - ocenili eksperci, z którymi rozmawiał portal wnp.pl. Podkreślili też, że sprzedaż PNI symbolicznie rozpoczyna prywatyzację spółek z grupy PKP.

Proces prywatyzacji PNI trwał od końca października ubiegłego roku. Umowę kupna Budimex podpisał z PKP 4 sierpnia. Transakcja ma charakter warunkowy; musi zgodzić się na nią jeszcze m.in. UOKIK. Czytaj więcej: Budimex kupił PNI za 225 mln zł
Adrian Furgalski, dyrektor w Zespole Doradców Gospodarczych TOR, podkreślił, że kupno PNI jest bardzo istotne dla Budimeksu, który dotychczas był jedyną dużą grupą budowlaną niebędącą mocniej obecną w budownictwie kolejowym.

- Wskazane jest, aby dywersyfikować źródła przychodów. Zwłaszcza, że w kolejnej perspektywie unijnego budżetu na lata 2014-2020 wydatki na inwestycje kolejowe najpewniej będą większe niż na projekty drogowe - ocenił Furgalski.

W jego opinii kwota transakcji jest korzystna dla PKP, ponieważ PNI czeka kosztowna restrukturyzacja, związana m.in. z przerostem zatrudnienia. Do tego w swoim portfelu zleceń spółka ma kilka kontraktów o bardzo niskiej rentowności. Zdaniem Furgalskiego, te czynniki mogły zaważyć o niższej wycenie PNI. Wcześniej szacunki rynkowe zakładały, że Budimex na zakup wyłoży od 300 do nawet 500 mln zł.

- PNI odnosiło też pewne korzyści z powodu bycia w grupie PKP; często w przetargach startowało wspólnie z PKP Energetyką oraz otrzymywało rozmaite zlecenia od PKP Polskich Linii Kolejowych. Możliwe, że teraz będzie musiało włożyć znacznie więcej wysiłku, aby utrzymać, a zwłaszcza powiększyć swoje udziały w rynku. Patrząc jednak na dokonania Budimeksu, myślę, że ten cel zostanie osiągnięty - powiedział Furgalski.

Zdaniem Jakuba Majewskiego, analityka rynku kolejowego, transakcja jest korzystna dla obu stron, chociażby w kontekście tego, na ile jest wyceniane PKP Cargo.

- Ta transakcja pokazuje też, że wzrasta zainteresowanie rynkiem kolejowym. Budimex nie inwestowałby w firmę, która wymaga głębokiej restrukturyzacji, gdyby nie spodziewałby się, że w przyszłości będzie mógł na tym zarobić - ocenił Majewski.

- Trochę dwuznaczną sytuacją było to, że PNI było w jednej grupie z głównym zamawiającym, czyli PKP PLK. Nadal taka sytuacja występuje z PKP Energetyką. Prywatyzację PNI oceniam na plus dla obu stron. W pewnym stopniu czyści ona relacje rynkowe, ponieważ coraz większa liczba firm wykonawczych jest po stronie kapitału prywatnego. Udziały państwa w kolei, które wciąż są za duże, powoli się kurczą. Oby na prywatyzacji PNI ten proces się nie zatrzymał - podkreślił Majewski.

NA GIEŁDZIE

BUDIMEX SA [BDX]

kurs:

202.65 PLN -0.35 (-0.17%)

Notowania | Analiza techniczna





SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP