Budimex kupił Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury (PNI), spółkę należącą do Grupy PKP. W czwartek w Warszawie umowę w tej sprawie podpisała prezes PKP Maria Wasiak i prezes Budimeksu Dariusz Blocher. Cena wyniosła 225 mln 16 tys. zł.
PNI zajmuje się projektowaniem, modernizacją oraz budową dróg szynowych i kołowych, a także kompleksową naprawą i utrzymaniem infrastruktury kolejowej. Obecnie pracuje m.in. przy modernizacji linii kolejowych Warszawa-Łódź, Zabrze-Katowice-Kraków oraz Kraków-Medyka. W roku obrotowym 2009/10 PNI zanotowało zysk w wysokości 9,1 mln zł. Spółka zatrudnia 1,7 tys. pracowników.
Prezes Blocher liczy, że za dwa lata kupiona przez Budimex spółka będzie dwa razy większa. "Będzie to zależało w dużym stopniu od poziomu inwestycji PKP - Polskich Linii Kolejowych" - przypomniał.
Wasiak powiedziała w czwartek, że jesienią powinno się pojawić ogłoszenie o sprzedaży należących do PKP Polskich Kolei Linowych. Również jesienią nastąpi kolejny etap w procesie prywatyzacji PKP Cargo - wybór firm, które będą do dopuszczone do badania sytuacji spółki.
„Zapłacimy gotówką, a potem chcemy porozmawiać z jakimś bankiem, aby zaciągnąć kredyt refinansowy" - powiedział Blocher po podpisaniu umowy. Ze słów prezesa Budimeksu wynika, że kredyt może opiewać na 50-100% wartości transakcji, która wynosi 225 mln zł.
Umowa pomiędzy PKP SA i Budimeksem ma charakter warunkowy. Obowiązuje od dnia jej podpisania, jednak własność nabywanych udziałów przejdzie na Budimex po uzyskaniu wymaganych prawem zgód, m.in. zatwierdzeniu transakcji przez organy korporacyjne firm i uzyskaniu zgody prezesa UOKiK dla Budimeksu na koncentrację przedsiębiorstw.
Po podpisaniu umowy Blocher podtrzymał, że celem dla PNI jest osiągnięcie 4-5% rentowności EBIT i ok. 4% rentowności netto oraz wzrost przychodów do ok. 1 mld zł po dwóch latach.
W ostatnim roku obrotowym spółka miało ok. 550 mln zł przychodów i ok. 9 mln zł zysku netto.
Zaproszenie do negocjacji w sprawie zakupu udziałów PNI zostało opublikowane pod koniec października ubiegłego roku. W lutym 2011 r. do badania spółki dopuszczonych zostało pięć firm. Ostatecznie PKP negocjowało z dwiema - Budimeksem i MCI Private Ventures Fundusz Inwestycyjny Zamknięty działającym na rzecz subfunduszu MCI Euroventures 1.0.
Zastrzeżenia do prywatyzacji przedsiębiorstwa miały kolejowe związki zawodowe, które na początku marca groziły strajkiem generalnym na całej sieci kolejowej. Związki chciały wpisać do umowy o sprzedaży PNI pakt gwarancji pracowniczych we własnej wersji. Blocher poinformował w czwartek, że Budimex podpisał pakiet pracowniczy, zakładający m.in. gwarancję odpraw dla pracowników zwalnianych przez 5 lat od sprzedaży z winy pracodawcy. Ich wysokość, to 30 miesięczne wynagrodzenie - podał.
PNI Sp. z o.o. jest spółką zajmującą się budową i modernizacją szlaków kolejowych a jej zakup przez Budimex da grupie możliwość działalności w sektorze kolejowym, co było jednym z celów strategicznych w perspektywie zmniejszenia liczby kontraktów drogowych
Budimex miał 119,79 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I poł. 2011 roku wobec 126,56 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody wyniosły 2248,89 mln zł wobec 1723,40 mln zł rok wcześniej.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Budimex kupił PNI za 225 mln zł