XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Wkrótce ruszy budowa kolejnych śląskich odcinków autostrady A-1

Wkrótce ruszy budowa kolejnych śląskich odcinków autostrady A-1
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W połowie tego roku w budowie będzie już cały śląski odcinek autostrady A-1 od Pyrzowic do granicy z Czechami. Droga ma być gotowa do końca 2011 roku - wynika z informacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

"Z satysfakcją mogę powiedzieć, iż obecny kryzys nie miał dotąd żadnego wpływu na to zadanie i nie spodziewamy się, żeby miał taki wpływ. Na dziś nie widać zagrożeń dla realizacji harmonogramu prac" - powiedział w środę dziennikarzom wicedyrektor katowickiego oddziału GDDKiA Marian Sobula.

Przypomniał, że trwają już prace na ok. 50-kilometrowym, podzielonym, na trzy kontrakty południowym odcinku A-1, od granicy z Czechami do węzła "Sośnica" w Gliwicach, oraz prace na samym węźle, gdzie przetną się autostrady A-4 i A-1. 18-kilometrowy odcinek z Sośnicy do Bełku ma być gotowy w tym roku, a odcinki Bełk-Świerklany i Świerklany-Gorzyczki w 2010 roku.

W najbliższych miesiącach mają również rozpocząć się prace na odcinkach na północ od Sośnicy, aż do Pyrzowic. W przyszłym tygodniu podpisana zostanie umowa z wykonawcą pierwszego z tych odcinków. Chodzi o 8 km z Sośnicy do Zabrza-Maciejowa. Prace wykona Polimex-Mostostal.

W marcu spodziewane jest wydanie pozwolenia na budowę kolejnych odcinków: ponad 20 km z Maciejowa do Piekar Śląskich (trwa ocena ofert w przetargu na wykonawcę, umowa ma być zawarta do maja, a prace ruszą w połowie roku) oraz 14,5 km z Piekar do Pyrzowic (w połowie marca zostaną otwarte oferty).

"Zakładamy, że termin rozpoczęcia robót dla kontraktów Maciejów-Piekary i Piekary-Pyrzowice będzie wspólny i nastąpi to na przełomie czerwca i lipca. Wówczas cały ok. 100-kilometrowy odcinek od granicy z Czechami będzie już na różnych etapach budowy" - zapewnił Sobula.

Przypomniał, że dalsze ok. 70 km autostrady A-1, od Pyrzowic do granicy woj. łódzkiego, będzie realizowane w systemie koncesyjnym. W styczniu ogłoszono, że 180 km autostrady między Pyrzowicami a Strykowem wybudują za 6,7 mld zł firmy Budimex Dromex i Ferrovial Agroman. Prace potrwają 60 miesięcy od daty zawarcia umowy koncesyjnej przez Autostradę Południe SA.

Sobula przyznał, że niektóre śląskie odcinki autostrady A-1 są droższe od średnich kosztów, przede wszystkim z powodu budowy na bardzo wielu fragmentach drogi trzech, a nie dwóch pasów ruchu w obu kierunkach, a także z powodu zabezpieczeń przed skutkami eksploatacji górniczej.

Pod względem szkód górniczych najtrudniejszy będzie odcinek między Piekarami Śląskimi a Bytomiem, gdzie jest wiele płytkich wyrobisk pogórniczych, które trzeba wypełnić i zabezpieczyć. Stosowane są też specjalne zabezpieczenia na nasypach drogowych i mostach, co podraża ich budowę o ok. 15-20 proc.

Inny koszt to wydatki związane z ochroną środowiska. Na odcinku A-1 do Pyrzowic trzeba będzie m.in. wybudować 26 km 8- metrowych ekranów akustycznych i dziesiątki przejść dla zwierząt.

Sprawy związane z oddziaływaniem autostrady na środowisko na odcinku Pyrzowice-Maciejów były w środę tematem rozprawy administracyjnej, na którą wojewoda śląski zaprosił wszystkich zainteresowanych. Rozprawę zwołano, bo choć decyzje o lokalizacji autostrady zapadły już w 2005 r., wciąż można dyskutować o środowiskowych warunkach realizacji inwestycji.

"Rozprawa administracyjna nie jest obligatoryjna, ale ze względu na wagę sprawy, rangę autostrady A-1, uznaliśmy, że taką rozprawę z udziałem społeczeństwa należy przeprowadzić. Wcześniej przedstawiciele UE wytykali nam m.in., że udział społeczeństwa w naszych postępowaniach był minimalizowany. Wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom społecznym, żeby każdy, kto chce, mógł się wypowiedzieć" - wyjaśnił dyrektor wydziału infrastruktury Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego Igor Śmietański.

Jednak na rozprawę, oprócz drogowców i urzędników, przyszły tylko dwie osoby. Urzędnicy liczą, że w przyszłości zainteresowanie będzie większe. Przypominają, że decyzje służące minimalizacji wpływu autostrady na środowisko mogą być podejmowane także wtedy, gdy droga będzie już gotowa. Można np. wnioskować o dodatkowe ekrany ochronne, zmianę ich kształtu czy wymianę okien w domu z powodu hałasu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

SPÓŁKI

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wkrótce ruszy budowa kolejnych śląskich odcinków autostrady A-1

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!