PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Wielka fuszerka na autostradzie A2

Autor: Gazeta Wyborcza
04-11-2008 21:30

Uszkodzenia nawierzchni autostrady między Poznaniem a Nowym Tomyślem są poważniejsze, niż przypuszczano. Na co najmniej kilku kilometrach trzeba wymienić całą 15-centymetrową warstwę asfaltu. Ta trasa ma zaledwie cztery lata!

Autostrada Wielkopolska SA budowała kolejno trzy odcinki A2 (Konin - Września - Poznań - Nowy Tomyśl), ale wszystkie na raty - przypomina "Gazeta Wyborcza". Na cementowej podbudowie układano tylko 15 cm asfaltu. Zakładano, że kiedy trasą przejedzie określona liczba aut, nawierzchnia zostanie pogrubiona do 25 cm.
Ten moment przyszedł o wiele szybciej, niż się spodziewano. W 2005 r. Sejm zwolnił z opłat za przejazdy autostradami płatnymi kierowców tirów, którzy mają winiety. W efekcie lawinowo wzrósł ciężki ruch na A2, dlatego już w latach 2007-08 wzmocniono konstrukcję drogi na odcinkach Konin - Września i Września - Poznań.

Jednak na ostatnim odcinku Poznań - Nowy Tomyśl (o długości 48 km) otwartym pod koniec 2004 r. sytuacja się skomplikowała. Bo w nawierzchni tego fragmentu A2 pojawiły się liczne pęknięcia. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad latem tego roku zleciła kontrolę. Wyniki badań nawierzchni były druzgocące, głównie dla wykonawcy drogi - firmy NCC. Przyczyną pęknięć miało być m.in. nieprawidłowe wykonanie podbudowy cementowej. Eksperci zalecili wtedy wymianę co najmniej wierzchniej tzw. ścieralnej warstwy asfaltu o grubości 4 cm, i to na całym odcinku z Poznania do Nowego Tomyśla. To nie byłoby jeszcze najgorsze, bo AW SA i tak miała zdzierać warstwę przy pogrubianiu nawierzchni do 25 cm, podobnie jak to miało miejsce między Poznaniem a Koninem.

Jednak gdy w październiku drogowcy zabrali się do pracy na 5- km odcinku od strony Nowego Tomyśla, okazało się, że fuszerka wykonawcy sięga głębiej - aż do podbudowy cementowej. Na sporym fragmencie trzeba zedrzeć nie tylko 4 cm, ale i warstwę asfaltu leżącą poniżej - o grubości 11 cm. De facto więc drogowcy zedrą cały asfalt, a potem dopiero ułożą od nowa już docelowy 25-cm dywanik.

Na jednej nitce rozkopanego już odcinka trzeba wymienić całą warstwę bitumiczną do podbudowy cementowej na całej długości - aż 5 km, na drugiej - na nieco ponad 1 km. Wszystko odbędzie się na koszt firmy NCC w ramach gwarancji. - Cóż, nie jesteśmy szczęśliwi z jakości pracy firmy NCC i jako inwestor wyciągnęliśmy wnioski. Remont wykonuje już inna firma - Strabag - mówi Zofia Kwiatkowska, rzecznik Autostrady Wielkopolskiej SA.

Wiosną spółka zabierze się do wzmacniania pozostałej części trasy. Wtedy też okaże się, jak głęboko sięga fuszerka na pozostałych 43 km trasy.
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 394 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

585 497 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 060 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.