W Maroku uruchomiono pierwszą w Afryce kolej dużych prędkości

W Maroku uruchomiono pierwszą w Afryce kolej dużych prędkości
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W Maroku uruchomiono pierwszą w Afryce linię kolei dużych prędkości. Pociągi, które będą jeździć z prędkością do 320 km/godz., skrócą czas podróży pomiędzy Tangerem na północy kraju a Casablanką na zachodzie o ponad połowę.

Budowaną przez siedem lat linię kolejową otworzyli król Maroka Mohammed VI oraz prezydent Francji Emmanuel Macron, którzy wspólnie przejechali odcinek z Tangeru do stolicy kraju Rabatu.

Inwestycja, której koszt przekroczył 2 miliardy dolarów, została w 51 proc. sfinansowana przez Francję. Maroko pokryło 28 proc. kosztów - kupując m.in. produkowane przez francuską firmę Alstom pociągi - a pozostałe 21 proc. - Arabia Saudyjska, Kuwejt i Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Pociąg, który podczas testów osiągnął prędkość 357 km/godz., będzie w trakcie regularnej eksploatacji poruszał się z prędkością dochodzącą do 320 km/godz., czyli dwukrotnie większą niż najszybszy dotychczas pociąg na kontynencie - Gautrain w RPA, łączący lotnisko w Johannesburgu z biznesową dzielnicą tego miasta Sandton. Dzięki temu pokonanie liczącej 350 km trasy z Tangeru do Casablanki, co dotychczas trwało prawie pięć godzin, zajmie 2 godz. i 10 minut.

Marokańskie koleje państwowe ONCF zakładają, że podczas pierwszych trzech lat nowa linia obsługiwać będzie ok. trzech milionów pasażerów rocznie. Władze kraju liczą, że przyczyni się ona do rozwoju gospodarczego północy kraju i przyciągnie inwestycje zagraniczne. Docelowo trasa kolei dużych prędkości ma zostać przedłużona dalej na południe - do Marrakeszu, a później do Agadiru.

Z racji wysokich kosztów inwestycja budzi jednak spore kontrowersje. Krytycy uważają, że lepszym pomysłem byłoby przeznaczenie tych pieniędzy na edukację bądź służbę zdrowia. Podkreślają też, że zwiększy to przepaść rozwojową pomiędzy poszczególnymi częściami kraju, bo na dużych obszarach na południu kraju nie ma żadnych linii kolejowych. Głosy krytyki nasiliły się zwłaszcza po katastrofie kolejowej pod Rabatem w październiku, w której siedem osób zginęło, a ponad sto zostało rannych.

Zobacz także: Maroko będzie miało wkrótce kolej dużych prędkości
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: W Maroku uruchomiono pierwszą w Afryce kolej dużych prędkości

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!