W designie nie warto grać solo

W designie nie warto grać solo
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Dobre wzornictwo w Polsce nabiera rozpędu. Dziś warto postawić na design. Jaka jest w tym rola producentów i designerów? Czy postawić na „design thinking”, a może włączyć „design feeling”? O tym rozmawialiśmy podczas sesji "Design – inteligentne narzędzie, które pobudza przedsiębiorstwa" w trakcie Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Relacja na linii przedsiębiorca – projektant nie zawsze bywa łatwa. Czy producent wie wszystko, a projektant powinien być tylko realizatorem wizji przedsiębiorcy? Jaka jest rola designera? Jak stworzyć udany mariaż na linii projektant – przedsiębiorca?

- Aby współpraca była dobra, trzeba się rozumieć, określić cele współpracy i co chcemy razem osiągnąć - twierdzi Adam Krzanowski, prezes zarządu, współwłaściciel, Grupa Nowy Styl. Jak zaznacza, taki proces trwa długo, ale tylko tak można stworzyć dobry produkt. - Firma musi wiedzieć, czego oczekuje. Trzeba mieć dobrze sprecyzowany i specyfikowany produkt, który chcemy stworzyć - nadmienia i dodaje, że należy trzymać się z góry określonego celu, bo inaczej może firmę spotkać porażka wdrożeniowa. - Nie każdy projektant jest w stanie zaprojektować każdy produkt. Trzeba jasno określić, czego się od projektanta oczekuje i określić zasady współpracy - uważa Krzanowski. Jego zdaniem projektant musi rozumieć technologie, proces produkcji i zdawać sobie sprawę z kosztów wdrożenia produktu.

Pete Kercher, założyciel, członek Europejskiego Instytutu Projektowania i Niepełnosprawności, ambasador, Design for All Europe, uważa, że producent nie jest omnibusem. Trzeba mieć pokorę, a niekiedy nawet zrobić krok w tył. Zgadza się z nim Marcin Barański, dyrektor generalny, Meble Vox. - Projektant nie jest realizatorem naszej wizji – zauważa. Jak wspomina Barański, dobrym rozwiązaniem jest stworzenie briefu w procesie badawczym, gdzie zaangażowane są dwie strony: producent i designer. Zdaniem Barańskiego, tak utrzymana relacja daje świetny efekt. - Ważna jest zmiana „świadomości” w organizacji: z tego, jak szybko sprzedać na to, jak stworzyć coś wyjątkowego. To nie lada wyzwanie – nadmienia.

- Nie zawsze powinno być tak, że firma musi wiedzieć. Przekonanie, że wiemy w procesie projektowym – czasami bywa złym doradcą – nie ma tu przestrzeni dla innowacji. Czasami lepiej, żeby firma mówiła otwarcie, że nie wie i zaczęła poszukiwać. A dzięki temu mogą powstać innowacyjne produkty – zauważa Ewa Gołębiowska, dyrektor, Zamek Cieszyn.

Jacek Chrzanowski, założyciel i projektant, One/One Lab, nadmienia, że nie boi się nie wiedzieć. - To jest właśnie moment, że mogę się stać się bardziej kreatywny. Bardziej obawiam się dnia, kiedy powiem, że wszystko wiem. Niewiedza może być dobra – stwierdza.

Jak zatem jest rola w tej relacji designera? - Dla mnie designer jest takim dyrygentem. Nie może grać solo, ale ma sprawić, że wszyscy grali w jednym zespole, bo tylko tak powstanie piękna muzyka – mówi Kercher.

Pełną relację czytaj w serwisie Propertydesign.pl
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W designie nie warto grać solo

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!