XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

W 2009 r. drogowcy dostaną 34 mld zł

W 2009 r. drogowcy dostaną 34 mld zł
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Budżet oferuje 34 mld zł na rozbudowę linii kolejowych i dróg krajowych. Eksperci wątpią, czy uda się wydać te pieniądze.

Blisko 34 mld zł w 2009 r. budżet państwa przeznaczy na budowę, rozbudowę i utrzymanie infrastruktury transportowej. Pieniędzy na drogi będzie o 7 proc. więcej niż w tym roku. Czy jednak uda się je wydać? - pyta "Parkiet"

W projekcie ustawy budżetowej zagwarantowano 14,3 mld zł za infrastrukturę drogową i kolejową. Jeśli jednak wziąć pod uwagę przeznaczone na ten cel fundusze Unii Europejskiej oraz kwoty zapisane w rezerwach celowych, budżet oferuje blisko 34 mld zł. Najwięcej, bo prawie 97 proc. tej kwoty, otrzyma Ministerstwo Infrastruktury. Lwia część tych środków trafi do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na realizację rządowego programu budowy dróg krajowych 2008-2012 - wylicza "Parkiet".

Problem w tym, że wiele inwestycji w nim umieszczonych nie zostało jeszcze przygotowanych, więc raczej nie ma szans, żeby zostały zrealizowane w przyszłym roku - komentuje "Parkiet".

- To wirtualny budżet. Co prawda łącznie na infrastrukturę drogową i kolejową przeznacza się prawie 34 mld zł, ale tylko połowa tej kwoty jest rozpisana na konkretne wydatki. Reszta tkwi w rezerwach - mówi "Parkietowi" Adrian Furgalski, dyrektor zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Dodaje, że mniej istotna jest kwota, a ważniejsze jest możliwe wykorzystanie zarezerwowanych środków, a tu perspektywy są marne. - Liczba rozpisanych w tym roku przetargów wskazuje na to, że z zaplanowanych na 2008 r. 20 mld zł GDDKiA wyda zaledwie 15 mld zł - szacuje Furgalski. Jego zdaniem, podobnie może być także w przyszłym roku.

- Sejm zrobił bardzo wiele, aby zapobiec takiej sytuacji w przyszłości - mówi "Parkietowi" poseł Zbigniew Rynasiewicz (PO), przewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury. - Przyjęliśmy ustawę o koncesjach na roboty drogowe, ustawy środowiskowe przyspieszające przygotowanie inwestycji drogowych oraz przepisy dotyczące partnerstwa publiczno-prywatnego - wylicza. Szef Komisji Infrastruktury (KI) dodaje, że teraz spróbuje ona znaleźć pieniądze na wdrożenie nowych rozwiązań.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W 2009 r. drogowcy dostaną 34 mld zł

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!