Gotowy jest już ponad 6-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Świlcza do węzła Rzeszów Południe. Odcinek ten będzie częścią trasy Via Carpatia; jego budowa kosztowała ponad 340 mln zł. Kierowcy na razie jednak nim nie pojadą.
- Odcinek drogi S19 wybudowały firmy Eurovia i Warbud.
- W ramach budowy powstała m.in. ponad 470-metrowa estakada.
- Opóźnia się za to ukończenie sąsiedniej inwestycji, którą realizuje Rzeszów.
Jak poinformował na konferencji prasowej rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus, kierowcy będą musieli zaczekać na budowany przez samorząd Rzeszowa łącznik z węzłem Rzeszów Południe. "Dopiero gdy ta inwestycja będzie gotowa wówczas będziemy mogli oddać ten odcinek kierowcom" - dodała.
Jak powiedział rzecznik rzeszowskiego magistratu Maciej Chłodnicki, łącznik wraz m.in. z dwoma rondami zostanie oddany 30 listopada br. Pierwotnie inwestycja ta o długości około 3 km miała zostać ukończona we wrześniu br., ale, jak tłumaczył Chłodnicki, w czasie budowy jeden z nasypów zaczął "osiadać".
"Wykonawca musiał zastosować metodę obciążeniową, co wydłużyło termin oddania inwestycji. Mamy jednak zapewnienie firmy, że wszystko będzie gotowe na 30 listopada br." - podkreślił rzecznik.
Odcinek S19 Świlcza-węzeł Rzeszów Południe wybudowały firmy Eurovia i Warbud. Jak powiedział na konferencji prasowej Marcin Kaczmarczyk z tej pierwszej firmy, kontrakt był sporym wyzwaniem dla wykonawców.
"Teren, w którym pracowaliśmy był zurbanizowany, dodatkowo musieliśmy pokonać duże różnice wysokości" - dodał Kaczmarczyk i podał kilka danych pokazujących ogrom prac wykonanych na odcinku - ponad 1 mln m sześc. nasypów, 37 tys. m sześc. użytego betonu i ok. 3,8 tys. ton użytej stali.
Przy budowie tego odcinka użyta była również nowatorska metoda wzmacniania podłoża - trenchmix. Polega ona, jak tłumaczył Kaczmarczyk, na wgłębnym wymieszaniu na miejscu gruntu z zaczynem cementowym. Trenchmix jest metodą wykorzystywaną w specyficznym, podmokłym lub osuwiskowym terenie.
Na wybudowanym już odcinku S19 w związku z ukształtowaniem terenu potrzebne były też nasypy. Jeden z nich liczy ponad 20 metrów; jest jednym z największych w kraju.
W ramach budowy powstała też m.in. ponad 470-metrowa estakada nad ul. Dębicką w Rzeszowie. Wykonawca wykonał w sumie 12 obiektów inżynierskich, w tym węzeł Rzeszów Południe (Kielanówka) łączący S19 z planowanym odcinkiem drogi wojewódzkiej 878.
Droga S19 będzie częścią europejskiego szlaku Via Carpatia z Kłajpedy przez Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię aż do greckich Salonik. W Polsce jej długość wyniesie blisko 700 km.
Do tej pory na Podkarpaciu gotowe są trzy fragmenty tej trasy: Stobierna-węzeł Rzeszów Wschód, węzeł Rzeszów Zachód-Świlcza i Sokołów Małopolski-Stobierna. Na pozostałych odcinkach prowadzone są prace przygotowawcze lub trwa procedura przetargowa na wyłonienie wykonawców.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Via Carpatia zyskała pod Rzeszowem kolejny odcinek drogi S19