Via Carpatia może się wydłużyć o Łotwę i Estonię

Via Carpatia może się wydłużyć o Łotwę i Estonię
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Szlakiem Via Carpatia interesuje się Łotwa i Estonia i liczę, że te kraje dołączą do projektu - oznajmił szef Ministerstwa Infrastruktury Andrzej Adamczyk.

"Mamy nadzieję, że zarówno Łotwa jak i Estonia przystąpią do projektu (Via Carpatia - red.) i ten projekt będzie dalej realizowany w kierunku północnym. To śmiałe plany, to ktoś by powiedział marzenia, ale jeżeli nie mamy marzeń, to nie osiągamy celów, które są niezbędne i konieczne do dalszego rozwoju" - stwierdził 25 września Andrzej Adamczyk.

Minister poinformował, ze szlak Via Carpatia pozwoli na połączenie Europy w układzie południkowym. "Takie połączenia nie były do tej pory doceniane, nie były realizowane w takim zakresie, jak powinny być. Mam tutaj na myśli połączenia północ - południe" - dodał.

Szef resortu infrastruktury przypomniał, że polski odcinek trasy Via Carpatia ma zapewnione pełne finansowanie, a trasa na całym przebiegu będzie drogą ekspresową.

Adamczyk poinformował, że węgierskim odcinkiem Via Carpatii będziemy mogli pojechać już w 2022, słowackim w roku 2023, a polskim odcinkiem w roku 2025.

"Rumuni prowadza przygotowania, podobnie jak Bułgarzy i mam nadzieję, że do końca 2030 roku pojedziemy już transeuropejską bezpieczną drogą z Litwy do greckich Salonik" - dodał.

Na terenie Polski Via Carpatia przebiega szlakiem: S61 na odcinku granica państwa - Augustów - Ełk, S16 na odcinku Ełk - Knyszyn oraz S19 Knyszyn - Dobrzyniewo Duże - Choroszcz - Siemiatycze - S12 (Lublin Rudnik), S12 (Lublin Sławinek) - Nisko - A4 (Rzeszów Wschód), A4 (Rzeszów Zachód) - Barwinek - granica państwa. Długość polskiej części szlaku liczy łącznie 1533 km (wraz z odnogami w kierunku portów bałtyckich i granicy z Ukrainą, tj. drogami S12 i S17).

Via Carpatia to korytarz transportowy, który może stać się nowym połączeniem północy z południem Europy, integrującym systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Ukrainy, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji i Turcji.

Według resortu infrastruktury zaletami wynikającymi z realizacji tej inwestycji będzie m. in. włączenie regionów słabiej rozwiniętych w główny strumień wymiany międzynarodowej i wykorzystanie ich potencjałów rozwojowych.

Realizacja szlaku stworzy ponadto szanse na lokalizację na terenie Polski terminali transportowych i centrów logistycznych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Via Carpatia może się wydłużyć o Łotwę i Estonię

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!