Via Carpatia Lublin - Lubartów ma być gotowa do 2024 roku

Via Carpatia Lublin - Lubartów ma być gotowa do 2024 roku
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ogłoszono przetarg na opracowanie koncepcji programowej odcinka trasy Via Carpatia między Lublinem a Lubartowem. Blisko 24-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej, o szacunkowym koszcie 900 mln zł, ma być gotowy do 2024 r. - zapowiada lubelski oddział GDDKiA.

  • Zwycięzca przetargu będzie miał za zadanie przeprowadzenie badań geologicznych oraz opracowanie wariantów technicznych drogi.
  • Via Carpatia w Lubelskiem liczyć będzie około 200 km.
  • Obecnie gotowe jest 35 km trasy ekspresowej.

Wojewoda lubelski Przemysław Czarnek podkreślił, że droga między Lublinem a Lubartowem należy do newralgicznych w regionie. "Ta inwestycja rozładuje jeden z największych korków, które tworzą się na drogach krajowych w Polsce i odblokuje gminę Niemce" - powiedział Czarnek na dzisiejszej konferencji prasowej.

"Ten odcinek był dotychczas najmniej zaawansowany, a tam jest największy ruch. Udało się przyśpieszyć prace" - dodał dyrektor lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Stanisław Schodziński.

Drogą krajową nr 19, która będzie częścią powstającej trasy Via Carpatia, między Lublinem a Lubartowem porusza się od 20 do 25 tys. pojazdów na dobę, podczas gdy innymi jej odcinkami - kilkanaście tysięcy. W podlubelskiej miejscowości Niemce, tworzą się na tej trasie uciążliwe korki.

Zwycięzca przetargu na koncepcję programową będzie miał za zadanie przeprowadzenie badań geologicznych oraz opracowanie wariantów technicznych drogi między Lublinem a Lubartowem, w tym obiektów inżynierskich, kształtu węzłów, dróg do obsługi ruchu lokalnego, ścieżek dla pieszych i rowerzystów.

Podpisanie umowy na koncepcję programową GDDKiA przewiduje w lutym przyszłego roku. Po jej sporządzeniu ogłoszony będzie przetarg na wykonanie drogi w systemie projektuj i buduj. Budowę przewidziano na lata 2020-2024.

Inwestycja będzie obejmowała przebudowę istniejącej obwodnicy Lubartowa. Będzie ona uzupełniona o drugą jezdnię, powstaną na niej wiadukty i bezkolizyjne skrzyżowania. S19 ominie od wschodu Niemce i pobiegnie do węzła Rudnik na obwodnicy Lublina.

Via Carpatia w Lubelskiem liczyć będzie około 200 km. Gotowe jest obecnie 35 km trasy ekspresowej, z czego część to odcinki jednojezdniowe, które będą rozbudowane. Trwają przetargi na budowę odcinków o łącznej długości 75 km, na pozostałą część są przygotowywane. Koszt całości inwestycji, z wykupem gruntów, szacowany jest na 6,4 mld zł. "Finansowanie jest już zapewnione" - podkreślił Schodziński.

Jeszcze w październiku przewidywane jest podpisanie umów na realizację, w trybie projektuj i buduj, 33-kilometrowego fragmentu Via Carpatii od Kraśnika do węzła Lasy Janowskie w pobliżu granicy województw lubelskiego i podkarpackiego. Podzielony on został na trzy odcinki realizacyjne. Szacowany koszt tego fragmentu trasy to 1,3 mld zł, ma być gotowy do 2021 r.

W październiku otwarte zostały oferty na budowę kolejnego fragmentu Via Carpatii, od Lublina do Kraśnika, długości około 42 km. On też został podzielony na trzy odcinki. Podpisanie umów z wykonawcami przewidziano na luty 2018 r. Koszt szacowany jest na 1,6 mld zł.

W listopadzie tego roku GDDKiA planuje podpisanie umowy na koncepcję programową fragmentu Via Carpatii od Lubartowa do granicy z woj. mazowieckim, o długości około 81 km. Ten fragment - podzielony na cztery odcinki - ma być budowany w latach 2019-2024. Jego koszt szacuje się na 2,4 mld zł.

Istniejące już odcinki Via Carpatia w Lubelskiem to obwodnice Lublina, Kocka i Woli Skromowskiej oraz Międzyrzeca Podlaskiego.

Via Carpatia to planowany szlak międzynarodowy, który ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), wskazuje budowę szlaku jako główny priorytet inwestycyjny.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Via Carpatia Lublin - Lubartów ma być gotowa do 2024 roku

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!