UOKiK: kara dla Polskiego Związku Firm Deweloperskich

UOKiK: kara dla Polskiego Związku Firm Deweloperskich
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

7 tys. zł kary za wprowadzanie konsumentów w błąd nałożyła na Polski Związek Firm Deweloperskich prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel. Związek Firm Deweloperskich nie zgadza się z decyzją UOKiK.

Jak podał Urząd we wtorkowym komunikacie, w grudniu 2007 r. z inicjatywy Związku powstał Katalog Zasad Umowy Deweloperskiej, który jest częścią przyjętego wcześniej Kodeksu Dobrych Praktyk. Jego celem miało być uregulowanie kwestii związanych z zakupem mieszkania.

Związek na swojej stronie internetowej razem z informacjami o przyjęciu Katalogu poinformował o akceptacji przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów Kodeksu Dobrych Praktyk. UOKiK poinformował, że sposób przekazania informacji mógł sugerować konsumentom, że Katalog Zasad Umowy Deweloperskiej również został zaakceptowany przez Urząd ś była to informacja nieprawdziwa.

Zdaniem UOKiK, mogło to mieć istotne znaczenie dla konsumentów przy wyborze ewentualnego kontrahenta. W opinii Urzędu, zabieg ten zwiększał bowiem wiarygodność oraz poziom zaufania konsumentów do tej regulacji i samych działań deweloperów zrzeszonych w Związku.

Prezes Urzędu uznała, że Polski Związek Firm Deweloperskich stosował nieuczciwe praktyki rynkowe i wprowadzał konsumentów w błąd. Przedsiębiorca musi umieścić decyzję Urzędu na swojej stronie internetowej na 6 miesięcy i dwukrotnie opublikować ją na jednej z pięciu pierwszych stron dwóch dzienników o zasięgu ogólnopolskim. "Na przedsiębiorcę została również nałożona kara finansowa w wysokości prawie 7 tys. zł" - czytamy w komunikacie.

Jak powiedział PAP dyrektor generalny Związku Zbigniew Malisz, w tej sprawie zostało złożone odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK podał, że jest to kolejna decyzja, wydana na podstawie ustawy z grudnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Została w niej sformułowana tzw. czarna lista praktyk, szczegółowo określająca zachowania przedsiębiorców, które mogą zniekształcać decyzje handlowe słabszych uczestników rynku.

Ustawa kładzie szczególny nacisk na obowiązek rzetelnego informowania, np. w reklamie, o produkcie lub usłudze. Do tej pory Urząd wydał już kilka decyzji na podstawie tej ustawy. W toku jest też kilka nowych postępowań.

Wyniki badań przeprowadzanych przez TNS OBOP na zlecenie UOKiK wykazały, że 44 proc. z nas nie odróżnia, które informacje zawarte w przekazach reklamowych są prawdziwe, a które nie znajdują potwierdzenia w rzeczywistości. "Praktyka Urzędu pokazuje, że często przedsiębiorcy wykorzystują ten fakt i walcząc o kolejnego klienta zapominają o rzetelności" - zaznaczono w komunikacie.

Reklamy wprowadzającej w błąd dotyczy wszczęte na początku grudnia przez UOKiK postępowanie w sprawie kampanii reklamowej sklepów Żabka. Prezes Urzędu sprawdza, czy użyte w niej sformułowanie: "Informujemy, że decyzją zarządu spółki ŻABKA POLSKA SA 15 września 2008 r. ZAMYKAMY ŻABKI" mogło wprowadzać konsumentów w błąd.

Z kolei w sierpniu 2008 roku spółka PTK Centertel, operator sieci telefonii komórkowej Orange, została ukarana sankcją finansową w wysokości ponad 800 tys. zł za prowadzoną w okresie Świąt Bożego Narodzenia kampanię pod hasłem "Bliskość tworzy święta". Spółka reklamowała promocyjne usługi w czasie świąt, nawiązując do ich tematyki i symboliki, a jednocześnie uniemożliwiała korzystanie z niej w tym okresie.

Urząd przypomniał, że w przypadku każdej spornej sytuacji z przedsiębiorcą lub wątpliwości związanych z zawarciem umowy konsumenci mogą liczyć na pomoc powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów czy organizacji pozarządowych współfinansowanych przez UOKiK ś Federacji Konsumentów i Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Bezpłatne porady udzielane są również pod numerem telefonu 0 800 800 008.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: UOKiK: kara dla Polskiego Związku Firm Deweloperskich

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!