W Rzeszowie 19 września przyjęto protokół określający standardy bezpieczeństwa tuneli, które powstaną w ramach budowy podkarpackiego odcinka szlaku drogi ekspresowej Via Carpatia (S19).
- Obecnie na Podkarpaciu kierowcy mogą korzystać już z ponad 30 km drogi ekspresowej S19.
- Na planowanym do budowy odcinku Rzeszów - Barwinek mają powstać cztery tunele o łącznej długości 6,6 km.
- Całkowita długość drogi Via Carpatia w Polsce wyniesie około 760 km.
Rzeczniczka wojewody podkarpackiego Małgorzata Waksmundzka-Szarek poinformowała, że od kwietnia 2018 r. działał powołany przez wojewodę specjalny zespół do spraw bezpieczeństwa tuneli.
W jego skład wchodzili przedstawiciele Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w Rzeszowie, Państwowej Straży Pożarnej, policji, Inspektoratu Transportu Drogowego, Lotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
W środę, 19 września, w Rzeszowie odbyło się spotkanie zespołu, na którym przyjęto protokół, który zawiera standardy bezpieczeństwa, jakie spełnić będą musiały tunele, które powstaną w ramach S19.
Jak podkreśliła Waksmundzka-Szarek, przyjęte rozwiązania mają ogromne znaczenie dla dalszej realizacji inwestycji. "W naszym kraju brakuje bowiem doświadczeń w realizacji podobnych przedsięwzięć infrastruktury drogowej, a na odcinku S19 Rzeszów Południe - Barwinek zaplanowano budowę aż 4 tuneli o łącznej długości 6,6 km" - zaznaczyła.
Obecnie trwa przygotowanie Koncepcji Programowej tego odcinka i jej wykonawca, projektując tunele będzie musiał zawrzeć rozwiązania, jakie przyjęte zostały w środę. Przede wszystkim chodzi o rozwiązania infrastrukturalne w zakresie działań ratowniczych.
Zdaniem rzeczniczki wypracowanie rozwiązań zarekomendowanych przez zespół pozwoli na sprawniejszą realizację inwestycji. "Ustalenia dadzą podstawę dla istotnego przyspieszenia prac projektowych. W przyszłości rozwiązania te będą stanowiły standardy w kolejnych projektowanych tunelach oraz związanej z nimi infrastruktury" - powiedziała Waksmundzka-Szarek.
Obecnie na Podkarpaciu kierowcy mogą korzystać już z ponad 30 km drogi ekspresowej S19, która jest częścią szlaku Via Carpatia. Na ponad 85 km tej trasy, na południe od Rzeszowa w kierunku granicy ze Słowacją, jest opracowywana Koncepcja Programowa. Niemal 35 km jest realizowanych w trybie projektuj-buduj, a ponad 19 km jest obecnie w przetargu.
Idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem ówczesnego prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego.
Via Carpatia to planowany szlak międzynarodowy, który ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.
Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), wskazuje budowę szlaku jako główny priorytet inwestycyjny.
Całkowita długość tego szlaku w Polsce wyniesie około 760 km.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Tunele na Via Carpatia doczekały się nowych standardów