Tunele drogowe w Polsce. Zobacz, co buduje i planuje GDDKiA

Tunele drogowe w Polsce. Zobacz, co buduje i planuje GDDKiA
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Obecnie na zarządzanej przez GDDKiA sieci dróg krajowych znajduje się tylko jeden tunel o długości niespełna 700 m. Jednak dzięki trwającym już oraz planowanym przedsięwzięciom w przyszłości może powstać kilkanaście tuneli, a ich łączna długość ma wynosić blisko 25 km.

  • W eksploatacji na sieci dróg krajowych mamy obecnie jeden tunel - w ciągu drogi ekspresowej S1 w Lalikach (woj. śląskie).
  • Trwa budowa tuneli na Południowej Obwodnicy Warszawy, a także ekspresowej Zakopiance.
  • Kolejne kontrakty dotyczą obiektów w Świnoujściu, w ciągu drogi ekspresowej S3 oraz Północnej Obwodnicy Krakowa.

Wkrótce do zawartych umów może dołączyć tunelowy odcinek drogi ekspresowej S1. Ponadto trwają przygotowania do budowy odcinków dróg S6, S7 czy S19, które również w znaczącej cześć będą przebiegać tunelami.

Szczegóły przybliżamy poniżej oraz na kolejnych stronach artykułu. Na mapach oznaczono drogi w użytkowaniu - na czarno, w budowie - na czerwono, w przetargu - na zielono, w planowaniu - na niebiesko.

Tunel Emilia

Najdłuższy pozamiejski tunel drogowy w Polsce otwarto w marcu 2010 r. w Lalikach (woj. śląskie). Noszący nazwę "Emilia" jednokomorowy tunel ma 678 m długości.
Powstał on w ciągu drogi S1 (dawnej S69) łączącej Bielsko-Białą ze słowacką granicą w Zwardoniu. Wraz z 4,7-km odcinkiem tej trasy kosztował 391,5 mln zł brutto, a wybudowało go konsorcjum spółek Boegl a Krysl oraz Doprastav.

Południowa Obwodnica Warszawy

W grudniu 2015 r. GDDKiA podpisała z Astaldi kontrakt na odcinek POW (droga ekspresowa S2) od węzła Puławska do węzła Przyczółkowa (4,6 km) z dwukomorowym tunelem o długości 2335 m pod Ursynowem.
Wartość kontraktu opiewa na 1,22 mld zł brutto, a trasa ma być gotowa w sierpniu 2020 r. Aktualne zaawansowanie finansowe kontraktu wynosi ok. 39 proc.

Ekspresowa Zakopianka

W czerwcu 2016 r. GDDKiA podpisała z Astaldi warty ok. 969 mln zł brutto kontrakt na budowę drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka na odcinku Naprawa - Skomielna Biała (3 km) wraz z tunelem pod masywem Lubonia Małego.
Dwukomorowy tunel o długości 2057 m jest drążony w niejednorodnych skałach fliszu karpackiego, poprzecinanych uskokami. W najwyższym punkcie od dna tunelu do wierzchołka góry dystans będzie wynosił 107 metrów.
Inwestycja powinna być gotowa na przełomie 2020 i 2021 r. Aktualne zaawansowanie finansowe kontraktu wynosi ok. 32 proc.

Tunel w Świnoujściu

W połowie września 2018 r. podpisano kontrakt na budowę tunelu, który połączy wyspy Uznam i Wolin. Od wielu lat czekają na niego nie tylko mieszkańcy Świnoujścia, ale też turyści i przedsiębiorcy.
Całkowita długość nowej trasy wyniesie ok. 3,4 km, z czego ponad 1440 m będzie stanowił jednorurowy tunel, który zostanie wykonany w technologii tarczy drążonej TBM (ang. Tunnel Boring Machine).
GDDKiA jest tu inwestorem zastępczym w imieniu miasta Świnoujście. Generalnym wykonawcą zostało konsorcjum spółek Porr, Porr Bau, Gulermak i Energopol-Szczecin, który ma wykonać zadanie za 793 mln zł brutto. Tunel ma być gotowy jesienią 2022 r.

S3 przez Sudety

W październiku 2018 r. konsorcjum spółek z grupy Porr podpisało też warty 1,53 mld zł brutto kontrakt na budowę odcinka drogi S3 Bolków - Kamienna Góra Północ o długości ponad 16 km.
W ramach inwestycji powstaną dwa dwukomorowe tunele. Pierwszy, o długości 2300 m przebije się przez zbocze masywu Gór Wałbrzyskich w Starych Bogaczowicach.
Drugi tunel będzie miał ok. 320 m i powstanie w rejonie miejscowości Gostków. Cała trasa ma zostać oddana do użytku w pierwszej połowie 2023 r.
Początkowo zakładano, że oba tunele będą realizowane metodami górniczą i odkrywkową. Porr rozważa wydrążenie jednego z nich za pomocą TBM.

Północna Obwodnica Krakowa

Za 1,427 mld zł brutto konsorcjum spółek Gulermak i Mosty-Łódź zaprojektuje i wybuduje Północną Obwodnicę Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52.
Kontrakt podpisano w listopadzie 2018 r. Termin realizacji będzie wynosił 47 miesięcy. Do czasu realizacji robót budowlanych nie będą wliczane okresy zimowe (od 15 grudnia do 15 marca).
Długość dwujezdniowego odcinka wyniesie ok 12,3 km, z czego ok 1,6 km będzie przebiegała w trzech dwukomorowych tunelach (pod rzeką Prądnik - 870 m, pod wzgórzem w Batowicach - 653 m, pod wzgórzem „Syberia” na terenie Krakowa - 98 m).

S1 w Beskidach

W październiku 2018 r. GDDKiA wybrała najkorzystniejszą spośród siedmiu ofert w przetargu na budowę drogi ekspresowej S1 na odcinku Przybędza - Milówka, czyli tzw. obejścia Węgierskiej Górki. To brakujący fragment trasy pomiędzy Bielskiem-Białą a granicą ze Słowacją w Zwardoniu.
Wybrana została oferta włoskiego Toto Costruzioni Generali, które wyceniło prace na 1,181 mld zł brutto wobec budżetu GDDKiA w wysokości 1,313 mld zł brutto.

Włoska spółka zadeklarowała wykonanie prac w ciągu 34 miesięcy. Do czasu realizacji robót budowlanych nie będą wliczane okresy zimowe (od 1 grudnia do 31 marca). Od wyników przetargu do KIO odwołały się konkurencyjne firmy.
Trasa będzie realizowana w górzystym terenie, przez co będzie potrzebna budowa 11 obiektów inżynierskich. Wśród nich znajdą się cztery estakady (najdłuższa będzie miała 942 m) oraz dwa dwukomorowe tunele (pod masywem Baraniej Góry - 834 m, oraz pod masywem Białożyńkiego Gronia - 1000 m).

DK79 Obwodnica Zabierzowa

W planach znajduje się inwestycja, w ramach której przewidywany jest dwukomorowy tunel o długości ok. 370 m. Będzie biegł pod starodrożem drogi krajowej.

S19 Rzeszów - Barwinek

W tej części trasy Via Carpatia, która znajduje się etapie przygotowań, zaplanowano cztery tunele (2025 m, 1730 m, 1590 m i 1240 m). Wszystkie mają być dwukomorowe.

S7 wylot z Warszawy na Gdańsk

W ramach planowanej ekspresówki przewidywane są dwa dwukomorowe tunele: pod dzielnicami Bielany (ok. 1000 m) i Bemowo (ok. 1120 m).

S6 Zachodni Obwodnica Szczecina

Wyczekiwana przez mieszkańców aglomeracji szczecińskiej trasa znajduje się na wczesnym etapie przygotowań, ale wiadomo, że może tam powstać tunel o długości ok. 3130 m. Połączy on Police z miejscowością Święta i pobiegnie m.in. pod korytem rzeki Odry.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Tunele drogowe w Polsce. Zobacz, co buduje i planuje GDDKiA

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!