Trzeba będzie dopłacić do budowy dróg i torów

Trzeba będzie dopłacić do budowy dróg i torów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Jeśli chcemy wykorzystać w pełni unijne pieniądze z obecnej perspektywy, konieczne będzie rozstrzyganie przetargów także wtedy, gdy oferty przekraczają budżet. Tak się zaczyna dziać - pisze w czwartek „Rzeczpospolita".

"Kolej zmienia front - wybiera w przetargu ofertę o 70 proc. droższą od kosztorysu inwestora, zamiast unieważnić postępowanie, jak robiła to do tej pory. We wtorek zarządzająca kolejową infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) rozstrzygnęła w taki właśnie sposób strategiczny przetarg na poprawę dostępu do Portu Gdańsk" - czytamy w artykule.

Zobacz więcej: Intercor i Torpol wygrały "portowy" przetarg PKP PLK

Według informacji "Rz", PLK wybrała wartą prawie 758 mln zł ofertę konsorcjum Intercoru i Torpolu. W środę wybrano ofertę Port Gdańsk Zaspa - także powyżej kosztorysu. "To dwa z trzech przetargów mających radykalnie poprawić połączenia kolejowe z portami" - czytamy dalej.

Czytaj: Z kolejowych placów budowy dochodzą niepokojące sygnały

Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR w rozmowie z "Rz" podkreśla, że kończy się polityka "odwlekania", firm nie da się jego zdaniem "wziąć głodem". Zaznacza przy tym, że potrzebne mogą być przeglądy poszczególnych inwestycji, czy nie są np. zbyt rozbudowane. "Tam jednak, gdzie projekt okaże się optymalny, rząd będzie dopłacał" - dodał Furgalski.

"Inwestycja w poprawę dostępu do gdańskiego portu stała się realna dzięki dosypaniu pieniędzy do wartego 66 mld zł Krajowego Programu Kolejowego (KPK). W lutym rząd zdecydował o dołożeniu do KPK jeszcze 3,2 mld zł. Na tę kwotę ma się złożyć dokapitalizowanie PLK przez budżet państwa kwotą 1,8 mld zł oraz 1,4 mld zł kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego" - podała "Rz".

Z0bacz więcej: Rząd zatwierdził zwiększenie wydatków na program kolejowy o 3,2 mld zł

Nie wiadomo jeszcze, jak będzie w przypadku budowy dróg. Tam również oferty, choć nie zawsze - przebijają kosztorysy. "W 2018. r. podpisaliśmy siedem takich umów" - powiedział "Rz" Jan Krynicki, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

"Przykładowo bez wzrostu kosztów udało się domknąć przetarg na drogę ekspresową S14 po zachodniej stronie Łodzi, gdzie obniżono koszty inwestycji, rezygnując z części węzłów. Nieco inaczej będzie w przypadku Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem. W przetargu na pierwszy element systemu, tzw. centralny projekt wdrożeniowy (obejmuje on m.in. przygotowanie oprogramowania i montaż urządzeń teletechnicznych), wpłynęła tylko jedna oferta, która prawie dwukrotnie (o 172 mln zł) przebiła budżet" - czytamy dalej.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!