XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Trwa walka o kluczową inwestycję kolejową w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii

Trwa walka o kluczową inwestycję kolejową w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Zaniechanie prac na linii kolejowej E 65 uniemożliwi stworzenie kolei aglomeracyjnej w woj. śląskim - przekonują radni śląskiego sejmiku. W przyjętej w poniedziałek uchwale sprzeciwili się decyzji o przesunięciu na listę rezerwową I etapu prac.

  • Uchwała dotyczy przesunięcia na listę rezerwową w ramach Krajowego Programu Kolejowego do roku 2023 (KPK) prac na odcinku Będzin-Katowice-Tychy-Czechowice-Dziedzice-Zebrzydowice.
  • Decyzja ta oznacza rezygnację z prac budowlanych oraz "zabranie" ok. 4 mld zł z województwa śląskiego.
  • Radni zaapelowali o podjęcie działań na rzecz jak najszybszej realizacji tego projektu.

"Zaniechanie prac budowlanych mających na celu separację ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego na odcinku Będzin-Katowice-Katowice Ligota oraz zaniechanie przebudowy stacji Katowice uniemożliwi stworzenie kolei aglomeracyjnej, która powinna być kręgosłupem transportu zarówno metropolii górnośląsko-zagłębiowskiej, jak i województwa śląskiego" - napisano w oświadczeniu.

Radni zaapelowali o podjęcie działań na rzecz jak najszybszej realizacji tego projektu. Jako "niedopuszczalne" określili uzależnienie realizacji kluczowych inwestycji ujętych w rządowej Strategii Rozwoju Transportu od uzyskania dofinansowania w trybie konkursowym w ramach instrumentu Connecting Europe Facility (CEF).

Wskazali, że jest to niezgodne z KPK, który stanowi o finansowaniu projektów z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ) w razie nieuzyskania środków w ramach CEF oraz braku decyzji o rezygnacji z projektu.

Sejmik zaapelował o sfinansowanie w ramach POIiŚ jak największej części projektu. Jak przekonywali radni, realizacja prac budowlanych na odcinku Będzin-Katowice-Katowice Ligota warunkuje dalszy rozwój infrastruktury służącej przewozom aglomeracyjnym w kierunku Gliwic, Tychów, Zawiercia, Częstochowy, Bielska-Białej i Rybnika.

Odłożona inwestycja


W lipcu br. przedstawiciele spółki PKP Polskie Linie Kolejowe deklarowali, że są gotowi do realizacji całego przygotowywanego projektu dotyczącego linii E 65 na terenie woj. śląskiego. Zarządca kolejowej infrastruktury liczy, że umożliwią to jeszcze w tej perspektywie finansowej oszczędności przetargowe.

Pod koniec czerwca br. PLK podały, że z funduszy na lata 2014-2020 zamierzają wykonać tylko część przygotowywanych w ostatnich latach prac dotyczących linii E 65 w regionie. Z projektu o wartości ok. 4 mld zł, obejmującego odcinek Będzin- Katowice-Tychy-Zebrzydowice, planowane są prace jedynie na odcinku Tychy - Zebrzydowice, o zakładanej wartości ok. 2 mld zł.

Odłożenie na kolejne lata remontu i rozbudowy przecinającego konurbację katowicką, silnie obciążonego m.in. ruchem aglomeracyjnym, odcinka Będzin-Katowice-Tychy, oznaczałoby m.in. odsunięcie na okres po 2020 r. możliwości zwiększenia roli transportu kolejowego powstającej w woj. śląskim metropolii. Obecnie Koleje Śląskie w centralnej części regionu wykorzystują praktycznie całą zapewnianą przez PLK przepustowość linii.

Czerwcowa deklaracja PLK o ograniczeniu zakresu realizacji projektu dot. linii E 65 spotkała się z reakcją części środowisk regionu. Wystąpienie samorządowców do władz centralnych, a także parlamentarzystów, zainicjował prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński. Interpelację do ministra infrastruktury i budownictwa (podpisaną przez szereg posłów PiS z regionu) wystosował poseł tej partii Jerzy Polaczek.

W obrębie ogłaszanego wcześniej, wartego ok. 9 mld zł planu inwestycyjnego dla woj. śląskiego, który do 2022 r. miałby objąć linie o długości 870 km, PLK zapowiadały m.in. remont i częściową rozbudowę magistrali E 65. Formalnie cały duży projekt nazwano: "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska". Jego I etap ma dotyczyć linii E 65 na odcinku Będzin-Katowice-Tychy-Czechowice Dziedzice-Zebrzydowice o łącznej długości ok. 85 km.

W grudniu 2015 r. PLK ogłaszała przetargi na wykonanie projektów budowlanych i pozyskanie niezbędnych pozwoleń dla całego zakresu I etapu. Jednocześnie przygotowywała wnioski o dofinansowanie tych prac. Dotację uzyskano w rozstrzygniętym w czerwcu br. trzecim konkursie unijnego instrumentu CEF. Zgłoszony tam przez PLK projekt dot. linii E65 miał wartość 111,7 mln euro (przy prawie 95 mln euro dofinansowania z CEF).

W kontekście uzyskania dotacji w tej wysokości PLK podały, że wsparcie z CEF ma zostać uzupełnione, pod kątem prac na odcinku Tychy-Zebrzydowice, środkami z POIiŚ, a pozostały zakres projektu (północny), dla którego dokumentacja również jest przygotowywana, będzie realizowany w kolejnej perspektywie.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Trwa walka o kluczową inwestycję kolejową w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!