Trwa układanie testowego odcinka A2 Świecko-Nowy Tomyśl

Trwa układanie testowego odcinka A2 Świecko-Nowy Tomyśl
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Na budowanym odcinku autostrady A2 Świecko-Nowy Tomyśl w piątek rozpoczęło się układanie nawierzchni betonowej na trzykilometrowym odcinku testowym. Układana nawierzchnia składa się z dwóch warstw betonu. Obie warstwy zostały tak zaprojektowane, aby mogły wytrzymać prognozowany ruch samochodów przez ponad 30 lat.

Cała trasa autostrady o długości 105,9 km ma być gotowa przed końcem 2011 roku. Odcinek autostrady A2 Świecko-Nowy Tomyśl realizowany jest przez spółkę koncesyjną Autostrada Wielkopolska II SA.

Jak wyjaśniła rzecznik prasowy spółki Zofia Kwiatkowska, odcinek testowy jest wykonywany w celu sprawdzenia technologii, maszyn i procedur odbioru. Układanie nawierzchni potrwa do 22 listopada. "Tego typu odcinek betonowy układany jest po raz pierwszy w Polsce w nowej technologii tzw. nawierzchni betonowej z wyeksponowanym kruszywem. Technologia ta została rozwinięta kilka lat temu i jest obecnie stosowana w takich krajach jak Belgia, Austria oraz Niemcy, gdzie od roku 2007 jest to standardowa technologia dla nawierzchni betonowych na autostradach" - poinformowała.

"Wykonawca robót budowlanych, firma A2Strada zdecydował się na realizację odcinka testowego właśnie teraz z uwagi na ewentualną możliwość dopracowania wybranej technologii jeszcze w tym roku, czyli przed rozpoczęciem pełnego sezonu budowlanego na wiosnę 2010 r." - poinformował prezes zarządu spółki Autostrada Wielkopolska II SA Andrzej Patalas.

Dodał, że wykonywanie odcinka testowego jest wymagane przepisami, bo i procedura, i technologia musi przed rozpoczęciem faktycznej budowy drogi zatwierdzona przez niezależnego inżyniera.

Obecnie prace budowlane są prowadzone na łącznej długości 57 km przyszłej trasy i przy budowie 25 z 81 obiektów mostowych. Powstaje też betonowy odcinek testowy o długości 3 km, na którym sprawdzane będą technologie, maszyny i procedury.

Droga z Nowego Tomyśla do Świecka będzie pierwszym tak długim odcinkiem autostrady wybudowanym w technologii betonowej w Polsce. Trasa zostanie oddana do użytku z pełnym wyposażeniem, m.in. punktami poboru opłat, systemem alarmowym, miejscami obsługi podróżnych.

Prace budowlane rozpoczęły się w lipcu 2009 roku. Koszt samej budowy wynosi 1,29 mld euro (całej inwestycji 1,6 mld euro). Pieniądze będą pochodzić z trzech źródeł: Europejskiego Banku Inwestycyjnego (ok. 1 mld euro), międzynarodowych banków komercyjnych (ok. 400 mln euro) i z wpłat akcjonariuszy Autostrady Wielkopolskiej (186 mln euro).

Obecnie autostrada A2 liczy 253,9 km i łączy Łódź z Nowym Tomyślem; na odcinku od Konina do Nowego Tomyśla jest płatna. Po oddaniu budowanego odcinka A2 będzie liczyć prawie 360 km.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!