PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały 24 lipca w Szczecinie umowy o wartości nieco ponad 0,5 mld zł na modernizacje linii w obrębie aglomeracji szczecińskiej. Modernizacje wpisują się w budowę Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.
- W ramach modernizacji powstaną nowe przystanki kolejowe.
- Szczecińska Kolej Metropolitalna ma rozpocząć działanie w 2022 roku.
- Koszt utworzenia całej Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej ma wynieść 741 mln zł.
Polskie Linie Kolejowe podpisały dwie umowy ze spółką Trakcja PRKiI. Prace będą prowadzone na odcinku linii kolejowej Stargard - Szczecin Główny (nr 351), linii Gryfino - Szczecin Główny (nr 273), Szczecin Dąbie - Goleniów (nr 401) oraz na odcinku Szczecin Główny - Police (nr 406). Wartość dwóch umów to 503 mln zł.
Jak mówił szef MSWiA Joachim Brudziński, projekt jest realizowany przez "samorządowców dla mieszkańców, ale nie tylko Szczecina, ale także Polic, Gryfina, Stargardu i Goleniowa". Dodał, że samorządowcy spowodowali, że rząd "wyszedł naprzeciw tym oczekiwaniom i mówiąc wprost zabezpieczył na to środki".
"Naszym celem jest kolej bezpieczna, przewidywalna i komfortowa" - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Jak zaznaczył, "w całym województwie zachodniopomorskim realizujemy inwestycje kolejowe za 5,6 mld zł".
Adamczyk powiedział, że rząd realizuje w ten sposób umowę ze społeczeństwem. "Umowę zawartą w programie PiS (...) Umowę zgodnie, z którą w Polsce realizujemy politykę zrównoważonego rozwoju" - dodał.
Przedsięwzięcie obejmuje modernizację linii nr 406 na odcinku Szczecin - Police wraz z budową nowych przystanków: Szczecin Ku Słońcu, Szczecin Arkońska, Szczecin nad Odrą oraz Police Piłsudskiego. Na jednotorowym szlaku Szczecin Główny - Szczecin Turzyn zostanie dobudowany drugi tor. Obecnie składy kursują tam tylko po jednym.
W planach jest także przebudowa stacji i przystanków kolejowych. Objęte przedsięwzięciem obiekty zostaną wyposażone w monitoring, ławki, wiaty i system informacji pasażerskiej. Będą przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej.
Modernizacja obejmie także wybudowanie nowych przystanków, będą to: Szczecin Dunikowo i Szczecin Trzebusz w pobliżu Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz Szczecin Żydowce, Szczecin Łasztownia, Szczecin Ku Słońcu, Szczecin Arkońska i Szczecin Nad Odrą. Poza Szczecinem wybudowane będą przystanki Police Piłsudskiego oraz Goleniów Park przy Goleniowskim Parku Przemysłowym.
Poprawi się także przepustowość linii kolejowych dzięki modernizacji mostów, wiaduktów i przepustów. PKP PLK zwiększą również bezpieczeństwo dzięki budowie lokalnego centrum sterowania i wymianie urządzeń. Na przejazdach kolejowo-drogowych pojawią się dodatkowe zabezpieczenia i monitoring.
Połączenia Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, której uruchomienie jest planowane w 2022 r., będą realizowane taborem województwa zachodniopomorskiego.
W przedsięwzięciu zaangażowanych jest 10 partnerów: PKP Polskie Linie Kolejowe oraz jednostki samorządu terytorialnego: Gmina Miasto Szczecin, Gmina Miasto Stargard, Gmina Goleniów, Gmina Gryfino, Gmina Police, Gmina Stargard, Gmina Kobylanka, Województwo Zachodniopomorskie oraz Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.
Wartość utworzenia całej Kolei Metropolitalnej to 741 mln zł, z czego unijne dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko wyniosło 512 mln zł.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Trakcja PRKiI pozyskała dwa kontrakty kolejowe w rejonie Szczecina