Studium wykonalności budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną - dokument, który uzasadnia opłacalność i zasadność inwestycji, został przyjęty przez Urząd Morski w Gdyni - poinformowała PAP we wtorek zastępca dyrektora urzędu Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.
Według autorów dokumentu, przekopanie Mierzei przyniesie szereg korzyści ekonomicznych, m.in. oszczędność na kosztach transportu i rozwój gospodarczy regionu.
Spośród czterech rozpatrywanych lokalizacji kanału (w gminie Sztutowo: w miejscowościach Skowronki i Nowy Świat oraz w gminie Krynica Morska: w miejscowościach Przebrno i Piaski) za najbardziej korzystną uznano przekopanie Mierzei w Skowronkach.
Jeżeli chodzi o oddziaływanie inwestycji na środowisko naturalne, autorzy studium stwierdzili, że nie będzie ona miała negatywnych skutków zarówno w trakcie budowy, jak i eksploatacji kanału żeglugowego.
Korzyści ekonomiczne związane z budową kanału, jakie wskazują autorzy, to lepsze wykorzystanie nie tylko potencjału portu morskiego w Elblągu oraz portów Zalewu Wiślanego, ale także portów Gdańska i Gdyni. Nastawione są one na obsługę dużych ładunków towarowych, natomiast port elbląski i portu Zalewu Wiślanego obsługiwałyby określone grupy usługobiorców małych i wypełniałyby istniejące nisze rynkowe.
Szacuje się, że port elbląski osiągnie masę przeładunkową co najmniej 3,5 mln ton rocznie. Będzie dostępny dla statków morskich wszystkich bander o zanurzeniu do 4 m, długości do 100 m, szerokości do 20 m.
Autorzy studium wskazują, że z ekonomicznego punktu widzenia korzyści z budowy kanału odniesie również Obwód Kalinigradzki Federacji Rosyjskiej i jego porty.
Projekt budowy kanału przez Mierzeję obejmuje 200-metrową śluzę o szerokości 25 metrów i głębokości 5 metrów zamykaną wrotami; zasadnicza część kanału będzie mieć długość 1100 metrów, szerokość 60 metrów wraz z obudową brzegów i umocnieniami skarp nawodnych, wybudowane zostaną falochrony osłaniające akwen portowy i wejście do kanału od strony morza.
Powstać ma także nowy tor podejściowy do kanału, nabrzeża postojowe na kanale i od strony morza, dwa mosty zwodzone z drogami dojazdowymi, tory żeglugowe będące podejściem do portów Zalewu Wiślanego.
Budowa tej drogi wodnej budzi sprzeciw ekologów, ponieważ przebiega przez teren Europejskiej Sieci Obszarów Chronionych Natura 2000. Kolejnym dokumentem po studium wykonalności będzie raport oddziaływania na środowisko.
W listopadzie ubiegłego roku rząd przyjął wieloletni program budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską na lata 2008-2013. Z budżetu państwa przeznaczone zostanie na ten cel 417 mln 200 tys. zł.
Budowę ma nadzorować minister gospodarki morskiej, a koordynacją prac zajmie się Urząd Morski w Gdyni. Wykonawcą przedsięwzięcia będzie konsorcjum, w skład którego wchodzą: Urząd Morski w Gdyni, wojewodowie pomorski i warmińsko-mazurski, zarząd województwa warmińsko-mazurskiego, miasto i gmina Elbląg, zarząd Portu Morskiego Elbląg Sp. z o.o., gmina Sztutowo i Komunalny Związek Gmin Nadzalewowych.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Studium wykonalności budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną przyjęte