Strabag zwiększy w 2019 roku przychody i zatrudnienie

Strabag zwiększy w 2019 roku przychody i zatrudnienie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W 2019 r. spodziewamy się dalszego wzrostu przychodów na poziomie kilkunastu procent - poinformował Wojciech Trojanowski, członek zarządu grupy Strabag w Polsce, w rozmowie z portalem WNP.PL. Po zwiększeniu w ubiegłym roku załogi o ponad 500 pracowników kontynuowany ma być też wzrost zatrudnienia.

  • Portfel zamówień grupy wynosi aktualnie 7 mld zł, z czego na rok 2019 przypada ponad 3 mld zł. Wartość portfela jest najwyższa od 2011 r.
  • Strabag chce nadal powiększać liczącą ponad 5 tys. osób załogę, bo wymaga tego obszerny portfel zleceń - największy od 2011 r.
  • Musimy zabezpieczyć własny potencjał wykonawczy, bo to nasz kluczowy atut, aby efektywnie działać na rynku - wyjaśnił Wojciech Trojanowski.
  • O budownictwie i inwestycjach infrastrukturalnych dyskutować będziemy od 13 do 15 maja w Katowicach podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego pod patronatem WNP.PL, na który serdecznie zapraszamy.

W połowie lutego Strabag ogłosił wybrane dane finansowe za 2018 r. Wywodząca się z Austrii grupa wypracowała w ubiegłym roku ponad 16,3 mld euro przychodów (+12 proc.). Portfel zamówień sięgnął blisko 16,9 mld euro (+2 proc.), a zatrudnienie wyniosło ok. 75,5 tys. osób (+4 proc.).

Przychody w górę

Wojciech Trojanowski pytany o podsumowanie minionego roku podkreślił, że Polska jest trzecim pod względem przychodów - po Niemczech i Austrii - rynkiem dla grupy Strabag.

- W ubiegłym roku przekroczyliśmy 900 mln euro przychodów, co oznacza wzrost o kilkanaście procent. Natomiast zatrudnienie osiągnęło poziom ponad 5 tys. pracowników - zaznaczył menedżer.
Dane te dotyczą dwóch głównych spółek grupy, które działają w Polsce - Strabag sp. z o.o. oraz Strabag Infrastruktura Południe. Łącznie ich ubiegłoroczne przychody wyniosły 4,096 mld zł wobec 3,636 mld zł w 2017 r., co oznacza wzrost niemal o 13 proc.

- Wynik finansowy za 2018 r - jak u wielu innych firm z branży - był gorszy niż w latach minionych z uwagi na duży wzrost kosztów w budownictwie. Niemniej zakończyliśmy ubiegły rok dodatnim wynikiem - stwierdził Trojanowski.

Jak poinformował, portfel zamówień grupy wynosi aktualnie 7 mld zł, z czego na 2019 rok przypada ponad 3 mld zł. Wartość portfela jest najwyższa od 2011 r.

- W 2019 r. spodziewamy się dalszego wzrostu przychodów na poziomie kilkunastu procent. W tym roku ruszymy z pracami budowlanymi na kilkunastu dużych kontraktach infrastrukturalnych - zapowiedział Trojanowski.

Dodał, że wśród nich znajdują m.in. drogi ekspresowe - trzy odcinki S7 na Mazowszu oraz cztery odcinki S19 między Rzeszowem a Lublinem oraz S61 na Podlasiu.

Duże wpływy pojawią się także m.in. dzięki finalizacji dwóch odcinków autostrady A1 w woj. śląskim, a także odcinka S6 na Pomorzu.

Na wczesnym etapie, przede wszystkim prac projektowych, znajdują się trzy kontrakty, które Strabag pozyskał w konsorcjum z Budimeksem: dwa odcinki A1 między Częstochową a Tuszynem oraz odcinek S14 zachodniej obwodnicy Łodzi.
W tym roku ruszą tam pierwsze roboty budowlane, ale większość prac na tych kontraktach przypadnie na lata 2020-2021. W przypadku prac na A1 nowa trasa częściowo powstanie po śladzie istniejącej DK1.

- Oznacza to utrudnienia dla kierowców przez praktycznie trzy sezony budowlane, bo ruch będzie odbywał się po jednym pasie. Nie da się uniknąć tych utrudnień. Będziemy starać się je minimalizować i przede wszystkim terminowo zakończyć prace - zapewnił Trojanowski.

Koszty rosną

Dopytywany o rentowność autostradowych zleceń wskazał, że Strabag podpisał wspólnie z Budimeksem umowy na dwa odcinki A1 między Częstochową a Tuszynem, ponieważ tam od samego początku konsorcjum miało pierwsze oferty w przetargach.

To - jak wyjaśnił - pozwoliło na wynegocjowanie dobrych stawek z podwykonawcami, a także wcześniejszą organizację zespołów do realizacji tych inwestycji.

W przypadku trzeciego odcinka A1, między węzłami Bełchatów i Kamieńsk, konsorcjum Strabag i Budimeksu miało dalszą pozycję przetargu i dopiero niemal rok po otwarciu ofert pojawiła się możliwość podpisania umowy - gdy inni wykonawcy nie przystąpili do podpisania kontraktu.
- Po przekalkulowaniu okazało się, że nasza oferta nie jest już rentowna, dlatego nie przyjęliśmy zaproszenia do zawarcia umowy. Kolejny przetarg na ten odcinek A1 pokazał już, że nowe oferty są o 20-30 proc. wyższe niż w poprzednim postępowaniu - podkreślił Trojanowski.

- To pokazuje realny wzrost cen na rynku w ciągu zaledwie jednego roku. Pozwala też zrozumieć, z czego wynikają problemy firm z kontraktami podpisanymi w latach 2015-2017 - dodał.

Trojanowski zwrócił uwagę, że w kilkunastu znaczących przetargach, w których GDDKiA otworzyła oferty w 2019 r. i objęła już nowymi zapisami waloryzacyjnymi, zabrakło w budżetach łącznie ok. 0,5 mld zł do najtańszych ofert.

Zobacz też: Waloryzacja kontraktów budowlanych. Jak było, jest i będzie

- Część z tych przetargów została już unieważniona. To też pokazuje, że budżety zamówień nie nadążają za realnymi kosztami na rynku budowlanym - zaznaczył.

Kolej, kubatura, koniunktura

Strabag ma obecnie w realizacji pięć dużych kontraktów kolejowych, na czele z modernizacją linii E30 w Krakowie. Zdaniem Trojanowskiego niedawne zwiększenie budżetu Krajowego Programu Kolejowego o ponad 3 mld zł to dobry krok.
- Powinno to pozwolić na zrealizowanie inwestycji udrażniających trasy prowadzące do portów morskich, co da impuls całej gospodarce. Dobrze też należy oceniać starania PKP PLK, aby w kolejnych latach bardziej równomiernie rozłożyć inwestycje i wydatki - powiedział.

- Ponadto wydaje się, że również kolejna perspektywa finansowa unijnego budżetu powinna być dobra dla inwestycji kolejowych, z uwagi na priorytet dla transportu kolejowego w polityce UE. Jednak fundamentalna również dla tej branży jest realna waloryzacja obecnie realizowanych kontraktów - podkreślił.

W 2019 r. grupa spodziewa się też istotnego wzrostu przychodów w segmencie budownictwa kubaturowego. Trojanowski wskazał, że miniony rok w tym segmencie minął na szukaniu równowagi cenowej między wykonawcami a inwestorami.
- Inwestorzy prywatni widzą, że lepiej jest dopłacić do kontraktu kilkanaście procent niż ryzykować opóźnienie inwestycji lub poszukiwania nowego wykonawcy - stwierdził.

Ponadto z powodu rosnących kosztów w budownictwie prywatni inwestorzy muszą rewidować swoje plany - fazować projekty, czy też zmieniać ich założenia. Jednak warunki do inwestowania w Polsce są wciąż dobre m.in. dzięki niskim stopom procentowym oraz wynikom gospodarki.

- Przykładowo w sektorze magazynowym branża rośnie wraz z rozwojem sieci drogowej, bo wiele obiektów nie mogło powstać właśnie z powodu braku dostępu do szybkich dróg. Dlatego spodziewam się kilku kolejnych dobrych lat przed rynkiem magazynowym - ocenił Trojanowski.

Kluczowy kapitał ludzki

W ubiegłym roku grupa zwiększyła zatrudnienie o ok. 500 osób, z czego dwie trzecie stanowili pracownicy budowlani. W tym roku Strabag nadal chce zatrudniać, bo wymaga tego obszerny portfel zleceń.

- W branży budowlanej w Polsce brakuje ok. 100 tys. pracowników, dlatego musimy zabezpieczyć własny potencjał wykonawczy, bo to nasze kluczowe aktywo, aby efektywnie działać na rynku - wyjaśnił Trojanowski.
Od lipca 2019 r. Pracownicze Plany Kapitałowe obejmą największe firmy, zatrudniające powyżej 250 osób. W opinii menedżera Strabaga PPK wydają się dobrym pomysłem na oszczędzanie na emeryturę.

- Będziemy wdrażać ten program i zakładamy, że większość pracowników do niego przystąpi. Patrząc przyszłościowo, PPK mogą być także instrumentem wspierającym inwestycje, chociażby dzięki funduszom infrastrukturalnym - zaakcentował Trojanowski.

- Wciąż nie są one obecne w Polsce z powodu braku projektów czy niestabilności prawa. PPK mogą dać długoterminową perspektywę finansowania dla projektów infrastrukturalnych w formule koncesji czy partnerstwa publiczno-prywatnego - podsumował.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Strabag zwiększy w 2019 roku przychody i zatrudnienie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!