Split payment jednak później? Senatorowie wnieśli swoje poprawki

Split payment jednak później? Senatorowie wnieśli swoje poprawki
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Przesunięcie wejścia w życie mechanizmu tzw. podzielonej płatności w przypadku VAT z 1 kwietnia 2018 roku na 1 lipca przyszłego roku - taką poprawkę do nowelizacji ustawy o VAT zaproponował w czwartek Senat.

  • Nowela ustawy o podatku od towarów i usług, wprowadzającej tzw. mechanizm podzielonej płatności (split payment) ma doprowadzić do ograniczenia patologii polegającej na wyłudzeniach VAT z użyciem tzw. znikających podatników.
  • Ma też zapewnić większe dochody podatkowe, większą pewność działalności gospodarczej i równość zasad konkurencji.
  • Po poprawkach senatorów najważniejsze jej zapisy mają wejść w życie później, bo dopiero 1 lipca 2018 r. 

Senatorowie zaproponowali kilka poprawek do noweli ustawy o podatku od towarów i usług, wprowadzającej tzw. mechanizm podzielonej płatności (split payment).

Za ustawą wraz z poprawkami głosowało 70 senatorów, jeden był przeciw i jeden się wstrzymał.

O tym, co ta regulacja - a także wiele poprzednich - oznacza dla przedsiębiorców, mówiła w wywiadzie dla wnp.pl Irena Ożóg, była wiceminister finansów. Czytaj więcej: Irena Ożóg atakuje pomysł Morawieckiego. "Rząd wprowadził metodę chytrą i kosztowną"

Najważniejsza z poprawek, zaproponowana przez Grzegorza Biereckiego (PiS) i Kazimierza Kleinę (PO), zmienia termin wejścia w życie najważniejszych zapisów ustawy z 1 kwietnia na 1 lipca 2018 roku.

- Wiele było tych głosów, same banki proszą o wydłużenie tego terminu ze względu na konieczność dostosowania swoich systemów IT do prowadzenia tej działalności - uzasadniał podczas wtorkowej debaty Bierecki.

Senat przyjął także inną poprawkę senatora Biereckiego, zakładającą, że mechanizm tzw. podzielonej płatności będą mogły stosować wszystkie instytucje działające na podstawie ustawy o usługach płatniczych, a nie tylko banki i SKOK-i.

Odrzucona została natomiast poprawka senatora Kleiny, skracająca terminy na zwrot VAT, m.in. z 25 dni na 15 dni.

Kilka dni temu "Dziennik Gazeta Prawna" pisał, że resort finansów chce wyjść naprzeciw oczekiwaniom banków, które twierdzą, że nie będą gotowe na wejście w życie split paymentu od kwietnia 2018 r. i prosiły o przesunięcie terminu na 1 stycznia 2019 roku. Resort miał ostatecznie zgodzić się na 1 lipca.

Przewodniczący Komitetu Stałego Rady Ministrów Henryk Kowalczyk komentując te informacje w mediach mówił, ze przesunięcie terminu wprowadzenia podzielonej płatności nie wpłynie na wysokość wpływów podatkowych.

Nowela ma doprowadzić do ograniczenia patologii polegającej na wyłudzeniach VAT z użyciem tzw. znikających podatników. Ma też zapewnić większe dochody podatkowe, większą pewność działalności gospodarczej i równość zasad konkurencji.

Wprowadzone rozwiązanie opiera się o zmianę technologii w systemie rozliczeń międzybankowych. Umożliwi ona podatnikowi zapłatę swojemu kontrahentowi faktury VAT w dwóch strumieniach finansowych: w strumieniu netto i w strumieniu VAT.

Kwota netto będzie dostępna dla kontrahenta w tradycyjny sposób bez ograniczeń, natomiast VAT będzie wpływał na specjalnie dedykowane temu konto. Podatnik będzie miał ograniczone możliwości dysponowania znajdującymi się tam kwotami. Pieniędzmi z tego konta będzie można płacić VAT poddostawcom - także na specjalne konto - lub regulować zobowiązanie VAT w rozliczeniach z fiskusem.

Mechanizm ten będzie dobrowolny. Ustawa wprowadza jednak system zachęt, który ma skłaniać przedsiębiorców do korzystania z niego, zwłaszcza w tych przypadkach, w których przedsiębiorca może mieć wątpliwości co do uczciwości swojego kontrahenta.

Te zachęty to m.in. przyspieszony do 25 dni zwrot VAT, brak stosowania sankcji w VAT, zwolnienie z odpowiedzialności solidarnej.

Jak mówił podczas wtorkowej debaty w Senacie sprawozdawca komisji senator Krzysztof Mróz (PiS), według szacunków resortu finansów w pierwszym roku split payment obejmie 30 proc. firm, w drugim roku - 75 proc., w trzecim - 80 proc., a w 2022 roku - maksymalnie 90 procent.

MF szacuje, że w 2018 r. plusy i minusy związane z wprowadzeniem zmian zniosą się, ale w 2019 r. powinny one przynieść budżetowi 2 mld zł.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Split payment jednak później? Senatorowie wnieśli swoje poprawki

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!