Śląskie hałdy znikną rozebrane pod autostrady?

Śląskie hałdy znikną rozebrane pod autostrady?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Górnicze hałdy, jedne z symboli Śląska, mogą wkrótce zniknąć z powierzchni ziemi. A wszystko przez firmy budujące autostrady, które zabijają się o kruszywo do utwardzania dróg. Za możliwość rozebrania hałd muszą słono zapłacić.

W Czerwionce-Leszczynach k. Rybnika po zlikwidowanej siedem lat temu kopalni Dębieńsko pozostały tylko wspomnienia, rzesza górniczych emerytów i tradycyjne śląskie hałdy. Gmina nie bardzo wiedziała, co z nimi zrobić, a pomysł stworzenia na nich stoku narciarskiego nie przekonał nawet największych wizjonerów. Nieoczekiwanie problem rozwiązała budowa autostrady A1 na Śląsku pomiędzy Sośnicą a Bełkiem - pisze "Gazeta Wyborcza".

Do utwardzenia drogi idealnie nadaje się kruszywo odzyskiwane z górniczych hałd, a że ten akurat odcinek A1 musi być wybudowany prawie cały na nasypie, gmina trafiła na żyłę złota. Wykonawca inwestycji, grecka firma Avax, postanowiła kupić 3,5 mln ton kruszywa i zobowiązała się, że powoli rozbierze pogórnicze składowiska. Jak przyznaje Grzegorz Wolnik, wiceburmistrz Czerwionki-Leszczyn, autostrada spadła miastu jak z nieba, do tej pory choć kupca szukano nawet przez internet, to odzew był raczej średni.

Podpisano już wstępną umowę, z której wynika, że na tonie kruszywa gmina zarobi 1,2 zł (wycenę zlecono rzeczoznawcy). Do gminnej kasy wpłynie więc ok. 4 mln zł. Pieniądze będą zainwestowane w przygotowanie nowych terenów pod inwestycje. We Francji znikło 97 proc. hałd, które rozebrano pod budowę dróg.

Na hałdach chce zarobić też Kompania Węglowa, największa górnicza spółka w Europie. Spółka już sprzedaje kruszywo pod budowę autostrady A1 ze składowisk znajdujących się w Gliwicach i Katowicach-Panewnikach, ale plany są dużo ambitniejsze. Kompania zamierza produkować ok. 13 mln ton kruszywa rocznie i zarobić na tym 26 mln zł (ostrożnie założono, że na jednej tonie zarobi 2 zł). Najważniejsze jednak, że spółka zaoszczędzi 100 mln zł, które każdego roku wydaje na składowanie bezwartościowych odpadów. -

Produkcją kruszywa mają zająć się dwie firmy - należący do Kompanii Węglozbyt i spółka Haldex, w której koncern ma udziały, a w przyszłości chce zdobyć ich więcej.

Cały śląski odcinek A1 będzie miał 166,8 km długości i ze względu na dużą ilość mostów i wiaduktów będzie jednym z najtrudniejszych technicznie. Może się okazać, że nawet po rozebraniu wszystkich nadających się do tego hałd kruszywa i tak nie wystarczy.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Śląskie hałdy znikną rozebrane pod autostrady?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!