Skanska: nadchodzą lata pełne wyzwań dla budownictwa kolejowego

Skanska: nadchodzą lata pełne wyzwań dla budownictwa kolejowego
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ożywienie w przetargach PKP PLK jest faktem i realizacja Krajowego Programu Kolejowego nabiera rozpędu - ocenił w rozmowie z portalem wnp.pl Przemysław Janiszewski, dyrektor regionu kolejowego spółki Skanska w Polsce. Zastrzegł jednak, że pomimo wielu pozytywnych zmian rynek budownictwa szynowego będzie musiał zmierzyć się wieloma wyzwaniami.

Choć w ostatnich tygodniach rozstrzygane są przetargi na duże inwestycje, to Janiszewski przypomniał, że będą one realizowane w formule „projektuj i buduj”. Dlatego ożywienie na kolejowych placach budowy rozpocznie się dopiero w 2018 r.

Z drugiej strony, chęć nadrobienia dotychczasowych zaległości przez PKP PLK powoduje ogłaszanie dużej liczby nowych postępowań przetargowych z krótkimi terminami na złożenie ofert - standardowy czas to 40 dni.

Janiszewski podkreślił, że dla wykonawców przygotowanie w takim czasie dobrych i rzetelnych ofert jest sporym wyzwaniem, zwłaszcza na zadania warte setki milionów złotych.

- Potencjał rynku wykonawczego w Polsce jest w stanie przerobić 8-10 mld zł rocznie w segmencie budownictwa kolejowego. Tymczasem w latach 2019-2021 założono inwestycje na rocznym poziomie 12-13 mld zł - zaznaczył Janiszewski.
- Będzie to bardzo duże wyzwanie dla wykonawców. MIB i PKP PLK zapowiadają jeszcze prace nad aktualizacją KPK, więc oczekujemy, że uda się nieco bardziej rozłożyć wydatki równomiernie w czasie - dodał.

W jego opinii, w szerszym dopuszczeniu nowych firm, np. chińskich, do inwestycji kolejowych nie należy postrzegać potencjalnego rozwiązania problemów z potencjałem wykonawczym.

Jak wyjaśnił, nowe firmy - niemające swojego własnego potencjału w Polsce - i tak będą musiały go pozyskać z rynku. Zatem w ten sposób nie da się automatycznie zwiększyć zasobów w segmencie budownictwa kolejowego.

Poza tym nowy podmiot na rynku musi przejść m.in. certyfikację sprzętu, co jest czasochłonne. Ponadto - w przeciwieństwie do ubiegłej perspektywy UE - przepisy dają zamawiającemu możliwość wymagania od wykonawcy realizacji kluczowych elementów kontraktu własnymi zasobami.

- Czasu na realizację Krajowego Programu Kolejowego jest coraz mniej, więc PKP PLK powinny dać wykonawcom możliwość oferowania bardziej odważnych terminów realizacji, jeśli posiadają oni do tego potencjał i doświadczenie - podkreślił.

W dalszej części artykułu m.in.:

• Pozacenowe kryteria oceny ofert w przetargach PKP PLK
• Ich skuteczność i narzędzia kontroli

• Ceny materiałów budowlanych oraz ich logistyka
• Skanska i jej plany w sektorze budownictwa kolejowego
• Stan techniczny infrastruktury kolejowej w Polsce - infografika
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!