Budowa dróg krajowych będzie finansowana z Krajowego Funduszu Drogowego - zadecydował w piątek Sejm.
Nowy model finansowania budowy dróg krajowych ma na celu koncentrację wszystkich środków przeznaczonych na inwestycje drogowe w ramach KFD. Zakłada on emisję tzw. obligacji infrastrukturalnych. Będą to obligacje Skarbu Państwa emitowane przez ministra finansów na konkretne potrzeby drogowe.
Ponadto Bank Gospodarstwa Krajowego będzie mógł zaciągać kredyty, pożyczki i emitować obligacje na rzecz KFD.
Z KFD będą finansowane zadania w zakresie budowy i przebudowy dróg krajowych, natomiast prace przygotowawcze, remonty, utrzymanie będzie finansowane z budżetu państwa.
"Nowy system zagwarantuje więcej środków na realizację programu budowy dróg" - powiedział minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. Dodał, że "obecnie mamy podpisane umowy, które umożliwią budowę 406 km autostrad".
Jak poinformował, do tej pory w bieżącym roku zostało wydane 3 mld zł. "Do końca maja wydamy 5 mld zł. Ale szczyt wydatków będzie w sezonie letnim i jesienią, gdy spiętrzą się prace budowlane" - powiedział.
Grabarczyk zapewnił, że do końca roku rozpisane zostaną wszystkie przetargi, które są potrzebne do wybudowania pełnej sieci autostrad. "Nadrabiamy zaległości po PiS-ie" - zaznaczył.
Sejm przyjął poprawkę sejmowej Komisji Infrastruktury, stanowiącą o tym, że BGK będzie mógł zaciągnąć kredyty, pożyczki lub emitować obligacje w kraju i za granicą na rzecz Funduszu i z przeznaczeniem na finansowanie zadań wynikających z planu finansowego KFD.
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać po dłuższym vacatio legis.
Nowela trafi teraz do Senatu.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Sejm: Finansowanie budowy dróg z KFD