Komisja Europejska poinformowała w czwartek, że zdecydowała o przekazaniu Polsce 164,4 mln euro z Funduszu Spójności na budowę brakującego odcinka trasy S5, łączącej Poznań z Bydgoszczą.
"Inwestycja ta będzie miała pozytywny wpływ na lokalną gospodarkę i spójność terytorialną; skorzysta z tego cała środkowa Polska" - oświadczyła w czwartek komisarz ds. polityki regionalnej Corina Cretu.
Planowany odcinek S5 ma mieć długość ponad 54 kilometrów; należy do transeuropejskiej sieci transportowej (TNT). Jak wynika z informacji ministerstwa rozwoju, przedsięwzięcie obejmuje projekt i budowę drogi ekspresowej S5 na odcinku od węzła Białe Błota do węzła Szubin (bez węzłów) o długości około 9,7 km, projekt i budowę drogi na odcinku od węzła Szubin do węzła Jaroszewo (z węzłami) o długości około 19,3 km oraz projekt i budowę na odcinku od węzła Jaroszewo (bez węzła) do granicy województw kujawsko-pomorskiego i wielkopolskiego o długości około 25 km.
Całkowita wartość inwestycji to niemal 1,4 mld zł, z czego środki unijne z Programu Infrastruktura i Środowisko pokryją przeszło 716 mln zł. Budowa powinna zostać zakończona pod koniec 2019 r.
W ramach inwestycji zostaną m.in. zbudowane węzły drogowe i przebudowane już istniejące, powstaną obiekty inżynierskie, przebudowana będzie dotychczasowa sieć dróg publicznych, zostaną zbudowane drogi dojazdowe, serwisowe i przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne i bariery ochronne oraz powstaną miejsca obsługi podróżnych.
To już 28. projekt z sektora transportu drogowego z pozytywną decyzją Komisji Europejskiej i 48. w całym Programie Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.