Rząd przyjął Krajowy Program Kolejowy: 67 mld zł na inwestycje

Rząd przyjął Krajowy Program Kolejowy: 67 mld zł na inwestycje
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Wydanie ponad 67 mld zł do 2023 r. na inwestycje w infrastrukturę kolejową - zakłada "Krajowy program kolejowy do 2023 roku", który ustanowił we wtorek rząd w drodze uchwały - poinformowało Centrum Informacyjne Rządu.

Krajowy Program Kolejowy przygotowało Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Jego wykonawcą będzie spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, a nadzorowanie programu powierzono ministrowi odpowiedzialnemu za transport.

- To ważny dzień dla transportu kolejowego w Polsce. Decyzja rządowa to uruchomienie finansowania historycznie największej liczby projektów inwestycyjnych. Kolej pasażerska już wróciła do gry. Wyremontowaliśmy główne trasy sprawiając, że podróż koleją w wielu miejscach stała się bezkonkurencyjna. Teraz czas na sprawny przewóz towarów. Nowe inwestycje to podniesienie prędkości i przepustowości na szlakach towarowych. KPK to dwukrotnie więcej pieniędzy na kolej niż w kończącej się perspektywie finansowej. Ich efektywne wydanie gwarantują usprawnione w PLK procedury, profesjonalne sprawdzanie jakości i coraz lepsza współpraca z wykonawcami - mówi Andrzej Filip Wojciechowski prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

Krajowy Program Kolejowy do 2023 zakłada m.in. ustalenie listy inwestycji podstawowych i rezerwowych na najbliższe osiem lat. Program przewiduje wydanie ponad 67 mld zł na inwestycje w infrastrukturę kolejową. Zapisano w nim 10 priorytetów, m.in. poprawę stanu technicznego najważniejszych korytarzy kolejowych, poprawę przepustowości linii kolejowych, inwestycje na tzw. Magistrali Wschodniej, na trasach Rzeszów-Kielce-Lublin-Białystok-Olsztyn czy wdrażanie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym.

Efektem realizacji programu ma być m.in. skrócenie czasu przejazdu pomiędzy największymi polskimi miastami, zaproponowanie alternatywnego w stosunku do transportu samochodowego i lotniczego środka transportu; zdecydowane zwiększenie dostępności komunikacyjnej wielu regionów kraju, także dla tzw. ściany wschodniej oraz Polski zachodniej i wzmocnienie powiązań międzyregionalnych, nie tylko w relacjach kolejowych do stolicy.

- Krajowy Program Kolejowy to strategia, która określi rolę kolei na najbliższe lata. Dzięki inwestycjom w infrastrukturę kolejową o wartości 67 mld zł, nadrobimy sięgające wielu dekad zaległości i zagwarantujemy dynamiczny rozwój transportu towarów. To historyczna szansa dla polskiej kolei i całego systemu transportowego kraju - mówi Marcin Mochocki członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Przyjęcie Krajowego Programu Kolejowego uruchamia finansowanie przygotowywanych projektów Polskich Linii Kolejowych. Jeszcze w tym roku zarządca infrastruktury ogłosi przetargi na 11 mld zł. Wśród planowanych postępowań są m.in. przetarg na linię Warszawa – Lublin (wartość prac – 3,5 mld zł), Wrocław – Poznań (1,5 mld zł), Warszawa – Poznań (2,6 mld zł), czy prace na linii obwodowej w Warszawie (260 mln zł).

Część tych projektów zostanie dofinansowania przez Unię Europejską w ramach nowego instrumentu wsparcia – CEF (Connecting Europe Facility). Niezależni eksperci Komisji Europejskiej pozytywnie ocenili wszystkie tegoroczne wnioski Polskich Linii Kolejowych złożone w konkursie CEF, przyznając 7,5 mld zł dofinansowania.

Przyjęcie przez rząd, w formie uchwały, Krajowego Programu Kolejowego (KPK) stawia kropkę nad dla rynku budownictwa kolejowego, po wcześniej zatwierdzonej przez Komisją Europejską puli środków z pomocy unijnej na lata 2014 - 2020.

PKP PLK ma obecnie przyjęty plan inwestycji modernizacji linii kolejowych, do rozliczenia do 2023 roku. Wie, jaką pulą dysponuje (67 mld zł), która jest dwukrotnie wyższa niż w poprzedniej siedmiolatce. Wie, jakie linie lub odcinki zostaną zmodernizowane, niektóre dodatkowo wyposażone w nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym.

Należy przypomnieć, że drugą nogą dla rynku budownictwa kolejowego ma być program utrzymania i remontów infrastruktury kolejowej (WPU) na lata 2016 - 2023, który Rada Ministrów też przyjmie wkrótce w formie uchwały. Konsultacje społeczne tego projektu zakończyły się na początku września.

Łącznie w najbliższych ośmiu latach na rynek budownictwa kolejowego będą trafiały co roku zlecenia przerobu o wartości od 7 do 9 mld złotych. To dobra wiadomość dla wykonawców krajowych, którzy mogą się dobrze przygotować i zapewnić kadry, zasoby finansowe oraz zainwestować w sprzęt.

Istotnie jest też, że PKP PLK - inwestor, gestor i beneficjent tych środków inwestycyjnych i remontowych - zadeklarował zarówno korektę współpracy z wykonawcami, jak i usprawnienie procesu inwestycyjnego, począwszy od organizacji przetargów, po bardziej profesjonalne rozliczanie jakości robót.

Jest szansa, że wszyscy wygrają.

Wśród "zwycięzców" będą oczywiście też pasażerowie i przewoźnicy kolejowi. Na początku przyszłej dekady powinni mieć nowoczesną, o wysokich parametrach infrastrukturę kolejową na ok. 85 proc. jej łącznej długości. Usprawni to kursowanie pociągów i zapewni unijną jakość czasu podróży.

W dniu ogłoszenia KPK cztery organizacje poinformowały o wysłaniu do premier Ewy Kopacz listu, w którym apelują o pilne spotkanie w sprawie "podjęcia dialogu z rynkiem oraz w konsekwencji przeprowadzenie zmian, których efektem będzie przyspieszenie inwestycji kolejowych w Polsce".

Jak wyjaśniają autorzy, z ogromnym niepokojem obserwują rosnące opóźnienia w ogłaszaniu przetargów na prace budowlane z nowej unijnej perspektywy finansowej 2014-2020, co - jak wskazują - od dawna ma miejsce w sektorze budownictwa.

"Zdajemy sobie sprawę, że dokończenie trwających obecnie inwestycji jest priorytetem rządu, dlatego wszelkie konstruktywne zmiany w tym zakresie mogą liczyć na pełne poparcie realizujących je podmiotów. Ma to szczególne znaczenie w rozliczeniu wciąż prowadzonych inwestycji z perspektywy 2007-2013, których wydłużanie się może spowodować utratę unijnych dotacji w przypadku braku zgody KE na tzw. fazowanie prac oraz przeniesienie projektów do nowej perspektywy" - zaznaczyli.

List podpisali przewodniczący zarządu Forum Kolejowego Adrian Furgalski, prezes zarządu Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych Wojciech Jurkiewicz, prezes zarządu Izby Gospodarczej Transportu Lądowego Stanisław Kogut i prezes zarządu Fundacji ProKolej Jakub Majewski.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rząd przyjął Krajowy Program Kolejowy: 67 mld zł na inwestycje

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!