Rząd obiecuje likwidację absurdów na polskich drogach

Rząd obiecuje likwidację absurdów na polskich drogach
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Rząd zmieni prawo, by z powodu drobnych błędów nie blokować przetargów wartych miliardy. Przykładów absurdów jest bez liku.

Ministerstwo Infrastruktury obiecało zmienić prawo, by uniemożliwić kasowanie i wydłużanie przetargów z powodu drobnych pomyłek firm czy opieszałości urzędników. Wadliwe prawo zamówień publicznych blokuje budowę obwodnicy Wrocławia wartą 2,8 mld zł. Resort nie chce, by podobne problemy wystąpiły na innych budowach - pisze "Puls Biznesu".

— Nie może dłużej być tak, że z powodu drobnych błędów administracja drogowa musi odrzucać najniższe oferty i wybierać droższe o kilkadziesiąt, a nawet kilkaset milionów złotych — podkreśla Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury.

Dlatego jego resort, we współpracy z Ministerstwem Gospodarki i Urzędem Zamówień Publicznych, przygotował nowelizację prawa zamówień publicznych, która pozwoli na poprawianie drobnych uchybień w trakcie przetargu. Wczoraj projekt trafił pod brady Komitetu Rady Ministrów.

Coraz więcej ofert na budowę dróg ląduje w koszu z błahych powodów. Jednym z najnowszych przykładów jest budowa wrocławskiej obwodnicy. Trasę podzielono na kilka odcinków, ale budowa żadnego nie może ruszyć z powodu protestów firm. Najwięcej emocji budzi konkurs na most na rzece Rzędzinie.

— Przetarg został oprotestowany, bo w najtańszej ofercie pojawiła się pomyłka dotycząca obudów lamp. Wartość pomyłki to zaledwie 47 zł. Trzeba zmienić prawo, bo w ten sposób nigdy nie zbudujemy dróg — mówi Andrzej Maciejewski, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

W rezultacie drobnej pomyłki najtańsza oferta firm Strabag i Dywidag (za blisko 450 mln zł) została odrzucona i inwestor musiał wybrać droższą o ponad 100 mln zł propozycję Mostostalu Warszawa i Acciony. Ale i ona została oprotestowana. Trzecia w kolejce jest oferta firmy Skanska — droższa prawie o 300 mln zł od propozycji Strabaga i Dywidaga.

— Prawo zamówień publicznych musi być zmienione. Liczby lamp nie powinno się wpisywać do specyfikacji przetargowej. Po podpisaniu umowy inżynier kontraktu może przecież zdecydować, ile lamp jest koniecznych — podkreśla Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

Podobnymi przykładami sypie jak z rękawa.

— Właśnie otrzymałem informację o odrzuceniu najtańszej oferty, bo zamawiający wyliczał potrzebne materiały w odcinkach, a sekretarka, przepisując dokumentację, pomyliła się i zamiast odcinek wpisała sztuka — dodaje Wojciech Malusi.

Kolejny przykład dotyczy mocy... piły mechanicznej.

— Przy kontrakcie na budowę drogi trzeba było wyciąć drzewa, więc zamawiający wymagał od wykonawcy posiadania sprzętu, m.in. piły o mocy 2,8 kW, a firma, która złożyła najniższą ofertę, miała piłę o mocy 2,5 kW — mówi Wojciech Malusi.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rząd obiecuje likwidację absurdów na polskich drogach

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!