Rozpoczęła się rozbiórka zniszczonego dworca PKS w Białymstoku. Nowy dworzec ma być gotowy w październiku 2017 r.
Będą też demontowane wiaty nad starymi peronami, z których odjeżdżają autobusy, na razie zostaną cztery.
Od końca grudnia 2016 r. działa tymczasowy dworzec w pomieszczeniach typu kontenerowego.
Spółka PKS Nova podlega marszałkowi województwa podlaskiego. Podmiot powstał z początkiem stycznia 2017 r. z połączenia dotychczasowych pięciu spółek PKS w regionie w: Białymstoku, Suwałkach, Łomży, Siemiatyczach i Zambrowie. Połączenie ma - jak argumentowały wcześniej samorządowe władze województwa podlaskiego - uratować te spółki przed likwidacją.
Na początku marca władze spółki PKS Nova i inwestora, czyli firmy Budner sp. z o.o., podpisały akt notarialny ws. inwestycji, w ramach której powstanie nowy dworzec, stacja obsługi na potrzeby PKS oraz galeria handlowa. W miejsce starego dworca powstanie nowy. Będzie miał około 1,5 tys. metrów kw. powierzchni, powstaną nowe perony i układ komunikacyjny (także ok. 290 miejsc parkingowych). Z dworca mają też korzystać inne firmy komunikacyjne.
Inwestycja będzie kosztować ok. 13,5 mln zł. Pieniądze na inwestycję wykłada inwestor. Jak wcześniej wyjaśniały władze województwa, przyjęta koncepcja zakłada, że wybrana w przetargu firma Budner nabywa prawo do wieczystego użytkowania połowy z 4 ha terenu należącego do dawnego PKS Białystok i na tych terenach zbuduje galerię handlową. Pozostałe tereny pozostają własnością PKS i na nich powstanie dworzec oraz stacja obsługi.
Dworzec PKS znajduje się w sąsiedztwie dworca PKP oraz planowanego przez władze Białegostoku komunikacyjnego węzła intermodalnego. Nowy układ komunikacyjny dworca PKS Nova ma być kompatybilny z tym węzłem.
PKS Nova ma ok. 500 autobusów, pracuje tam ok. 950 osób. Kapitał zakładowy spółki to ok. 1 mln zł. Władze województwa nie podały na razie informacji o wynikach finansowych firmy.
Pierwotny plan zakładał, że nowy dworzec PKS w Białymstoku będzie gotowy w czerwcu 2017 r., ale z powodu odwołań organizacji ekologicznych, przeciągnęło się uprawomocnienie decyzji ws. rozbiórki i pozwolenia na budowę, które w grudniu 2016 r. wydał prezydent Białegostoku. Skargi oddalił wojewoda podlaski.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Ruszyła rozbiórka starego dworca PKS w Białymstoku