XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Rewitalizacja w Polsce. Biznes czy misja?

Rewitalizacja w Polsce. Biznes czy misja?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Rewitalizacja jest sukcesem wtedy, gdy obiekt żyje, gdy korzysta z niego wielu ludzi, a jednocześnie zachowuje on swój pierwotny charakter.

  • Rewitalizacja przede wszystkim wymaga pomysłu, bo efekt produktu rewitalizacyjnego nie jest tak oczywisty jak w przypadku postawienia nowego obiektu.
  • Rewitalizując, trzeba pamiętać o historii danego miejsca i przede wszystkim o ludziach.
  • W małych ośrodkach rewitalizacja to znacznie trudniejsze wyzwanie niż w metropoliach, a los wielu zabytkowych obiektów jest przesądzony.

- Rewitalizacja to jedno wielkie wyzwanie, a już szczególnie ostatnio, kiedy koszty robót wzrosły o 40-50- czy nawet 100 procent. Na to nie byliśmy przygotowani. Chociaż dodam, że przecież 90 procent środków na rewitalizację otrzymujemy z Unii Europejskiej - mówi Adam Pustelnik, dyrektor Biura Obsługi Inwestora i Współpracy z Zagranicą w Urzędzie Miasta w Łodzi.

Łódź jest tym polskim miastem, gdzie na rewitalizację przeznaczono największe fundusze. Jak się jednak okazuje, pieniądze to nie wszystko.

Pustelnik podkreśla, że rewitalizacja przede wszystkim wymaga pomysłu, bo efekt produktu rewitalizacyjnego nie jest tak oczywisty jak w przypadku postawienia nowego obiektu. Bez tego wpompowanie nawet setek milionów złotych przez inwestora prywatnego może się okazać przegraną. Jak dodaje, musi być to "story", które zapewni opłacalność ekonomiczną.

- Bo rewitalizacja jest droższa niż budowa nowych obiektów i ryzyko poniesienia porażki komercyjnej jest znacznie większe - mówi Pustelnik.

Pustelnik dodaje, że znalezienie pomysłu na zrewitalizowane tereny także po stronie publicznej nie jest łatwe. - Bo ile można zbudować przedszkoli czy szkół? - pyta. - Do tego pamiętajmy, że np. życie w zrewitalizowanych nieruchomościach staje się droższe i okazuje się, że dotychczasowi mieszkańcy uciekają z takiego miejsca. Samo wydanie pieniędzy nie rozwiązuje żadnych problemów - twierdzi.

Warto też pamiętać, że środki unijne, które służą samorządom do rewitalizacji, mają tę „wadę”, że przez okres trwałości projektu nie możemy wykorzystywać obiektu komercyjnie.

- To dla sektora publicznego jest ogromnym problemem. Tym bardziej że przecież pompujemy w te obiekty także fundusze własne – dodaje dyrektora Biura Obsługi Inwestora.

Jak mówi Piotr Gerber, prezes Polskiego Komitetu Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego, rewitalizacja nie polega na zmianie danego miejsca w coś zupełnie nowego. Rewitalizując, trzeba pamiętać o historii danego miejsca i przede wszystkim o ludziach. Czytaj całość
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rewitalizacja w Polsce. Biznes czy misja?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!