Przekop Mierzei Wiślanej uzyskał pozwolenie wodnoprawne

Dyrektor RZGW Wody Polskie w Gdańsku wydał pozwolenie wodnoprawne na wykonanie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. To jeden z dokumentów, które musi uzyskać inwestor, by rozpocząć budowę nowej drogi wodnej między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską.

  • Kanał żeglugowy przez Mierzeje Wiślana ma być gotowy w 2022 roku.
  • Inwestycja ma kosztować około 880 mln zł.
  • Kanał ma m.in. ożywić port w Elblągu.

O wydaniu decyzji kończącej postępowanie - wszczęte na wniosek Urzędu Morskiego w Gdyni - o udzielenie pozwolenia wodnoprawnego na wykonanie urządzeń wodnych, w ramach zadania inwestycyjnego "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" - poinformował 22 stycznia rzecznik prasowy Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Gdańsku Bogusław Pinkiewicz.

Wyjaśnił, że w decyzji udzielono inwestorowi pozwolenia wodnoprawnego na wykonanie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności.

Jak przypomniał, pozwolenie wodnoprawne jest dokumentem niezbędnym dla uzyskania przez inwestora zgody na rozpoczęcie prac, którą wydaje wojewoda. "Bez tego dokumentu inwestycja nie może ruszyć" - podkreślił Pinkiewicz.

Uruchomienie przetargu na przekop zapowiedział ostatniego dnia 2018 roku minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. W tym dniu - jak informował Urząd Morski w Gdyni - ogłoszenie o zamówieniu na wykonanie robót budowlanych w ramach projektu pn. "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską - Część I" zostało przekazane Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich.

Urząd Morski zaznaczał wówczas, że jest w trakcie uzyskiwania kolejnych pozwoleń dla inwestycji. Przetarg, pomimo że ogłoszony wcześniej, rozstrzygnięty zostanie dopiero po uzyskaniu wszystkich niezbędnych do realizacji inwestycji pozwoleń.

Przetarg dotyczy wykonania robót budowlanych przy przekopie Mierzei Wiślanej. Inwestor szuka wykonawców samego przekopu, wraz ze śluzą i portem wewnętrznym oraz wyspą na Zalewie Wiślanym. Przewidywany termin otwarcia ofert to marzec 2019 roku.

Jak informowała rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, jest to pierwszy z trzech przetargów związanych z tym projektem. Drugi, planowany w pierwszej połowie 2019 roku, ma dotyczyć prac na rzece Elbląg, polegających na obudowie brzegów oraz robotach czerpalnych. Termin trzeciego przetargu - na roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym - zależy od stanu zaawansowania budowy wyspy; inwestor przewiduje, iż nastąpi to za półtora do dwóch lat.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Olsztynie podpisał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji 5 grudnia ub. roku. Uznał, że proponowany do realizacji wariant Nowy Świat jest najkorzystniejszy z przyrodniczego punktu widzenia, a ulokowanie kanału żeglugowego w tym miejscu ogranicza ingerencję w środowisko i pozwala na uniknięcie znaczących negatywnych oddziaływań.

W decyzji określono kilkadziesiąt warunków korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji inwestycji, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych.

Odwołania od decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji "Droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską z lokalizacją w Nowym Świecie", złożyły na początku stycznia zarząd województwa pomorskiego i organizacje ekologiczne.

W połowie grudnia Komisja Europejska zwróciła się do polskich władz z pismem w sprawie raportu oddziaływania na środowisko i pozytywnej decyzji RDOŚ w Olsztynie. W ub. tygodniu KE poinformowała, że otrzymała odpowiedź i że przeanalizuje ten dokument.

Wcześniej minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk wyraził nadzieję, że prośba Komisji nie jest pokłosiem pisma, które do KE wysłał jakiś czas temu rosyjski wiceminister rolnictwa, ponieważ Komisja w piśmie powołuje się na zobowiązania rządu PO-PSL z 2013 roku oraz lipca 2015 roku, że Polska będzie konsultować projekt z Brukselą.

Jak zapowiada resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, pierwsze jednostki przez kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będą mogły przepłynąć w 2022 roku. Inwestycja ma kosztować około 880 mln zł; będzie finansowana w całości z budżetu państwa.(PAP) autorzy: Marcin Boguszewski i Agnieszka Libudzka.

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Przekop Mierzei Wiślanej uzyskał pozwolenie wodnoprawne

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!