Prywatne firmy wyręczą rząd w budowie autostrad

Prywatne firmy wyręczą rząd w budowie autostrad
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ministerstwo Infrastruktury jest bardzo blisko podpisania porozumienia z Autostradą Wielkopolską w sprawie budowy A2. Być może usiądzie też do rozmów o A1 z GTC

Jak ustalił "Parkiet", minister infrastruktury Cezary Grabarczyk jest już po słowie z prezesem spółki Autostrada Wielkopolska (AWSA) Andrzejem Patalasem i do końca tego tygodnia powinno zostać podpisane porozumienie w sprawie budowy przez tę spółkę 105-kilometrowego odcinka autostrady A2 z Nowego Tomyśla do Świecka.

Wielce prawdopodobne, że Grabarczyk usiądzie też do rozmów z Gdańsk Transport Company (GTC) - spółką, która buduje odcinek A1 pod Gdańskiem - dotyczących realizacji drugiego odcinka autostrady z Grudziądza do Torunia.

Jeszcze w zeszłym tygodniu prezes Patalas ostrzegał, że jeśli nie będzie w ciągu najbliższych dwóch miesięcy podpisanego porozumienia, rozpoczęcie budowy autostrady przesunie się na 2009 r., a jej koszty wzrosną - przypomniał dziennik.

Teraz Patalas twierdzi, że ogólne warunki porozumienia są ustalone. Prawnicy dogrywają drobne szczegóły. Ostateczne porozumienie powinno być podpisane do końca tego tygodnia, a cena kilometra autostrady pozostanie taka, jaką wynegocjował rząd PiS-u, czyli 9,6 mln euro.

Do rozpoczęcia inwestycji jest potrzebne - poza porozumieniem - jedynie studium ruchu, na podstawie którego AWSA uzyska kredyty bankowe, oraz decyzje lokalizacyjne. - Studium jest w trakcie tworzenia. Banki wyrażają wstępnie chęć sfinansowania inwestycji - twierdzi Patalas. - Decyzje lokalizacyjne są określone ścisłymi terminami i powinny zostać wydane na początku przyszłego roku - mówi w "Parkiecie" kierujący Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad Zbigniew Kotlarek.

W poniedziałek Grabarczyk widział się z przedstawicielami GTC, choć nie rozmawiano o szczegółach dotyczących drugiego odcinka. - Minister powiedział jednak, że to nasze pierwsze spotkanie, ale nie ostatnie - mówi szef rady nadzorczej GTC Andrzej Kozłowski.

Takie słowa ministra mogą wskazywać na to, że nie będzie on wnosił do sądu wyższej instancji o kasację niekorzystnego dla resortu wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który uchylił decyzję Jerzego Polaczka o wygaśnięciu koncesji na budowę A1.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Prywatne firmy wyręczą rząd w budowie autostrad

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!