Producenci materiałów budowlanych płacą wysoką cenę za rozchwiany rynek

Producenci materiałów budowlanych płacą wysoką cenę za rozchwiany rynek
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Wahania zamówień na materiały w budownictwie kolejowym będą się utrzymywać. Rzecz w tym, aby były możliwie małe, bo te duże są kosztowne - przede wszystkim dla producentów. Niestety w 2019 roku czeka nas kolejne wahanie popytu, wynikające z przesuwania rozstrzygnięć przetargów o dużej wartości - mówi Krzysztof Niemiec, wiceprezes zarządu Track Tec.

  • Planowana przez PKP PLK w 2019 roku kwota modernizacji linii kolejowych ma osiągnąć 11,4 mld zł. Będzie ona najwyższa od początku inwestycji kolejowych z udziałem środków z perspektyw unijnych, tj. od 2007 r.
  • Maksymalne, bieżące możliwości produkcyjne krajowych zakładów materiałów budowlanych są jednak znacznie wyższe od planowanych na 2019 rok potrzeb PKP PLK, np. moce wytwórcze rozjazdów są o 50 proc. wyższe, a podkładów – o 40 proc.
  • W sytuacji, gdy mamy jednego państwowego inwestora, który dysponuje poważnymi pieniędzmi, planowanie i realizacja inwestycji powinny zapewnić bardziej harmonijny rozwój rynku.
  • Sprawy inwestycji infrastrukturalnych będą omawiane podczas kilku sesji Europejskiego Kongresu Gospodarczego, odbywającego się w dniach 13-15 maja w Katowicach pod patronatem WNP.PL, na który zapraszamy.

Na rynku budownictwa kolejowego odczuwa się boom inwestycyjny? 

- PKP Polskie Linie Kolejowe zakładają, że w 2019 roku zmodernizują 1400 km torów, wymienią 1100 rozjazdów oraz zmodernizują 800 przejazdów kolejowo-drogowych. Wartość nakładów ma osiągnąć 11,4 mld zł.

To będzie najwyższa kwota roczna od początku inwestycji kolejowych z udziałem środków
z perspektyw unijnych, tj. od 2007 roku.

Mimo opóźnień w rozstrzyganiu przetargów oraz w podpisywaniu umów z wykonawcami sądzić można, że taka pula pieniędzy trafi do firm budowlanych i producentów materiałów.

Czy zdolności wykonawcze firm budowlanych, które już zakontraktowały zlecenia i startujących w kolejnych przetargach, są – w pana ocenie – wystarczające?

- Tak. Zdolności wykonawców inwestycji pozwalają na zrealizowanie planu PLK o takiej wartości. Dodatkowo ta wielkość finansowa nie do końca oddaje obraz realizacji rzeczowych, ponieważ od wielu miesięcy praktyką są znaczne przekroczenia w przetargach publicznych ofert wykonawców, w porównaniu do wartości szacowanych przez inwestora.

Od wystąpienia pierwszych takich przypadków w II połowie 2017 roku do końca lutego 2019 r. w 77 przetargach zsumowana kwota najniższych ofert w stosunku do kwot szacowanych przez PLK daje przekroczenia kosztorysu inwestora o 9,5 mld zł.

Producenci materiałów budowlanych też nadążają za tym boomem?

- Maksymalne możliwości produkcyjne krajowych zakładów są znaczenie wyższe od planowanych na 2019 rok potrzeb PKP PLK.

Dla przykładu moce wytwórcze rozjazdów są o 50 proc. wyższe, a podkładów – o 40 proc.

Część tych zdolności wykorzystywana jest pod produkcję eksportową.

A skąd ta nadwyżka?

- Nauczeni praktyką ostatnich kilku lat producenci poczynili szereg inwestycji w nowe linie do produkcji podkładów i podrozjazdnic, maszyny do obróbki części stalowych rozjazdów, tabor dla logistyki. W konsekwencji ich zdolności produkcyjne poważnie wzrosły.

Doświadczenie może nakazywało wstrzemięźliwość?

- Po dużych spadkach wielkości inwestycji kolejowych w 2016 i 2017 roku, w roku ubiegłym wystąpiło zwiększenie zamówień, wynikające z wyższych wydatków PLK. W umowach z wykonawcami znalazły się zobowiązania do wcześniejszego zakupu materiałów i wyrobów, chociaż rynek oczekiwał takiego rozwiązania w 2017 roku.

Dodatkowo część wykonawców kupiła wyroby pod przyszłe potrzeby (poza zawartymi umowami z PLK), czego efektem było też utrzymywanie się wysokiego stanu depozytów u producentów. Taka kumulacja spowodowała pojawianie się na rynku informacji o braku możliwości zakupu wyrobów.

Niestety, urokiem życia producentów są duże wahania zamówień na wyroby, wynikające z sinusoidy wydatków PLK. Te zmieniały się w obie strony: w 2016 roku były o 40 proc. niższe niż w roku poprzednim, a w 2018 roku prawie dwukrotnie wyższe niż w 2017.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Producenci materiałów budowlanych płacą wysoką cenę za rozchwiany rynek

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!