Nie pomogą apetyty drogowców, chęci budowlańców i obietnice polityków. Jeśli nie przyspieszymy procedur, nie wykorzystamy unijnej kasy na drogi.
- Ministerstwo Transportu wykonało w I półroczu 2007 r. płatności ze SPOT wysokości 755,4 mln zł - powiedział Jerzy Polaczek, minister transportu. To 87,38 proc. z zaplanowanej na ten rok puli. Największym beneficjentem kasy ze SPOT jest sektor drogowy - czytamy w "PB".
- Podpisano kontrakty na wszystkie przewidziane w programie projekty wartości 1,95 mld zł. Według danych na koniec czerwca wydatki poniesione w ramach tych kontraktów sięgają 823 mln zł. Złożone zostały wnioski o płatności na poziomie 623 mln zł, a wypłacone refundacje wynoszą 349 mln zł - wylicza na łamach dziennika Andrzej Maciejewski, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Wkrótce wykorzystanie drogowej puli ze SPOT może się nieco poprawić. - Na przełomie lipca i sierpnia oddamy odcinek drogi Jazowa - Elbląg - mówi "Pulsowi Biznesu" Dariusz Słotwiński, prezes Strabaga. To projekt wart prawie 250 mln zł, z czego dofinansowanie SPOT stanowi 143 mln zł.
Krzysztof Kozioł, rzecznik prasowy Budimeksu-Dromeksu, zapowiada, że 22 sierpnia będzie oddany odcinek autostrady A6 Klucz - Kijewo. Wartość projektu wynosi 143 mln zł, w tym środki unijne stanowią 107,3 mln zł.
W tej beczce miodu jest jednak łyżka dziegciu. Odcinki te już powinny być zbudowane. W przypadku drogi Jazowa - Elbląg zakończenie robót miało nastąpić w lutym, a Klucz - Kijewo - w czerwcu - wyjaśnia "PB".
Należy się liczyć z tym, że pozostałe projekty z drogowego SPOT też zapewne będą miały opóźnienia. Na razie wiadomo jedynie, że obwodnica Puław, która miała być gotowa w marcu 2008 r., zostanie zbudowana trzy miesiące później.
Większość kontraktów ze SPOT, mimo że ma finansowanie z lat 2004-06, została podpisana dopiero w ubiegłym roku, więc prace dopiero niedawno się rozpoczęły. - Procedury, procedury i jeszcze raz procedury. Jeśli nie przyśpieszymy przygotowania inwestycji, wydawania decyzji i pozwoleń, to trudno mówić o szybkiej realizacji - mówi "Pulsowi Biznesu" Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Procedury opóźniają program budowy dróg