Konsorcjum z Porr na czele jest nowym wykonawcą tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu (Zachodniopomorskie) – poinformowała szczecińska Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
- Konsorcjum Porr, Gulermak i Energopol-Szczecin jest nowym wykonawcą tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin
- Poprzedni wykonawca - Astaldi zrezygnował ze względu na m.in brak waloryzacji kosztów robót
- Porr zrealizuje inwestycje za 793 mln zł
Przed podpisaniem umowy na kontrakt konsorcjum, które tworzą Porr Bau GmbH, Gulermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhut oraz Energopol-Szczecin, będzie zobowiązane do przedłożenia odpowiednich dokumentów, w tym gwarancji należytego wykonania umowy - wynika z informacji Dyrekcji.
Zobacz też Firma Astaldi wycofała się z budowy tunelu pod Świną
Ponowny wybór wykonawcy był konieczny, ponieważ wcześniej wybrana włoska firma Astaldi poinformowała, że nie podpisze umowy na zaprojektowanie i budowę tunelu pomiędzy wyspami.
zobacz też:Astaldi wygrało przetarg na tunel w Świnoujściu
Pierwszym z powodów niepodpisania umowy jest - zdaniem włoskiej firmy - upływ "prawie dwóch lat od przedstawienia oferty do rozpoczęcia robót", kolejnym - brak "rzeczywistej waloryzacji kosztów robót w Polsce, które tylko w ostatnim czasie wzrosły o 30 proc." Wymieniono też duże ryzyko "wydłużania się procedur rozliczania robót dodatkowych" oraz braki w dostępie "do zasobów materiałowych i osobowych na polskim rynku".
Konsorcjum firm Porr . złożyło drugą po konsorcjum Astaldi najkorzystniejszą ofertę na kwotę ponad 793 mln zł.
Konsorcjum firm Astaldi wygrało przetarg na tunel łączący wyspy Uznam i Wolin w połowie kwietnia br. Od decyzji odwołała się firma Porr, jednak Krajowa Izba Odwoławcza wniosek oddaliła.
W listopadzie ub. r. GDDKiA poinformowała, że komisja przetargowa wybrała konsorcjum Astaldi i Ghella na wykonawcę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. Odwołanie od tej decyzji złożyli do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) dwaj oferenci - konsorcjum Toto oraz konsorcjum Porr. KIO uznała odwołania. Konieczne było unieważnienie poprzednich rozstrzygnięć i dokonanie ponownej oceny ofert.
Konsorcjum Toto zaskarżyło natomiast do sądu decyzję KIO w sprawie uznania odwołania złożonego przez konsorcjum Porr. Na początku marca br. Sąd Okręgowy w Szczecinie uznał tę skargę (ważność zachowało tylko rozstrzygnięcie KIO w sprawie firmy Toto).
Świnoujście planowało wcześniej zrealizować inwestycję do końca 2021 r. Najważniejszą częścią projektu ma być tunel o długości 1,76 km, który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną. Wartość inwestycji to ponad 912 mln zł, a dofinansowania unijnego - ponad 775 mln zł. Środki na inwestycję pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie.
Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości, co powoduje często długi czas oczekiwania na prom, i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne. Rozwiązaniem komunikacyjnych problemów ma być tunel.
Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu drążonego. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości po 3,5 metra, poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.
Świnoujście leży na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkane - Uznam, Wolin i Karsibór. Na wyspie Uznam znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi; żyje tu 80 proc. mieszkańców Świnoujścia.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Porr nowym wykonawcą tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin