XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Porozumienie w sprawie studium wykonalności tunelu pod Świną

Porozumienie w sprawie studium wykonalności tunelu pod Świną
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Porozumienie w sprawie studium wykonalności tunelu pod Świną podpisano w czwartek w Szczecinie (Zachodniopomorskie). Inwestorem budowy tunelu między wyspami Wolin i Uznam w Świnoujściu jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Dokument podpisali prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz oraz dyrektor szczecińskiego oddziału GDDKiA Lech Bartnik.

Budowa stałego połączenia - tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu - jest jednym z kluczowych projektów dla regionu. Jego szacunkowa wartość wynosi 115,6 mln euro, a przewidywany okres realizacji to lata 2009-2013.

Według koncepcji, jaką wykonała dla Świnoujścia jedna z firm, tunel pod Świną miałby mieć 1.820 m długości i byłby wywiercony 12,5 m pod dnem cieśniny.

Minister transportu Jerzy Polaczek, który wziął udział w uroczystym podpisaniu umowy, mówił, że to ważne wydarzenie nie tylko dla samego Świnoujścia, ale i całego regionu, bo pozwoli lepiej skomunikować miasto z resztą kraju. Przypomniał, że na tę inwestycję, którą ujęto w programie "Infrastruktura i Środowisko" obejmującym lata 2007-2013, zapisano 110 mln euro.

- To dla Świnoujścia, dla jego mieszkańców, bardzo ważny moment, na który Świnoujście czekało 60 lat - powiedział po podpisaniu porozumienia Żmurkiewicz. Dodał, że w ciągu najbliższego roku GDDKiA opracuje studium wykonalności.

- Są na to pieniądze - mamy 2 mln zł z rezerwy budżetu państwa i 400 tys. zł z budżetu Świnoujścia - zaznaczył.

Żmurkiewicz dodał, że w 2009 roku powinien być rozstrzygnięty przetarg na budowę tunelu i inwestycja powinna ruszyć. Prezydent ma nadzieję, że w 2012 roku Świnoujście uzyska stałe połączenie z krajem.

Porozumienie dotyczące budowy tunelu drogowego między wyspami Wolin i Uznam podpisano w sierpniu tego roku w resorcie transportu.

Świnoujście jest jedynym miastem w Polsce leżącym na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkałe (Uznam, Wolin i Karsibór). Na wyspie Uznam znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi; mieszka tu 80 proc. mieszkańców Świnoujścia.

Wyspa Uznam, którą dzieli od stałego lądu cieśnina Dziwna, połączona jest z lądem dzięki dwóm przeprawom promowym. Ich roczny koszt utrzymania wynosi 23 mln zł; trzy czwarte tej kwoty pochodzi z budżetu samorządu lokalnego, a reszta - z budżetu państwa. W sezonie letnim z przeprawy promowej w Karsiborze korzysta dziennie 9 tys. aut.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Porozumienie w sprawie studium wykonalności tunelu pod Świną

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!