Polskie LNG rusza z przetargiem na rozbudowę terminala w Świnoujściu

Polskie LNG rusza z przetargiem na rozbudowę terminala w Świnoujściu
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Operator i właściciel terminala LNG w Świnoujściu - spóła Polskie LNG - ogłosiła przetarg na wykonawcę rozbudowy obiektu. Efektem rozbudowy ma być m.in. wzrost mocy regazyfikacyjnej terminala z 5 do 7,5 mld m sześc. gazu rocznie.

  • Przetarg ma wyłonić wykonawcę trzech elementów programu rozbudowy: dodatkowych regazyfikatorów, trzeciego zbiornika na LNG oraz instalacji załadunku skroplonego gazu na cysterny kolejowe.
  • Program ma zasadnicze znaczenie z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego Polski - zaznaczył prezes Polskiego LNG Paweł Jakubowski.
  • Prezes Jakubowski podkreślał w środę, że spółka spodziewa się wzrostu zapotrzebowania na gaz nie tylko w Polsce, ale i w regionie, a także w basenie Morza Bałtyckiego.

Jak podkreślał prezes Polskiego LNG Paweł Jakubowski, za zwiększenie mocy odpowiada część instalacji poza zbiornikami, ale trzy zbiorniki będą pozwalały w sposób jeszcze bardziej elastyczny oferować większą przepustowość.

Nowy zbiornik jest też niezbędnym elementem, by oferować nie tylko przepustowość rzędu 7,5 mld m sześc. rocznie, ale i inne usługi - dodał. Zaznaczył, że jeżeli w przyszłości będą zapadały decyzje o dalszej rozbudowie terminala, to trzeci zbiornik jest niezbędnym elementem. "On jest konieczny już dziś i będzie konieczny w przyszłości" - ocenił.

Rozbudowanie regazyfikatorów jest planowane do końca 2021 r. Natomiast nowy zbiornik oraz instalacja kolejowa zwiększą elastyczność wykorzystania terminala. Te dwa elementy - zgodnie z planami spółki - powinny być gotowe do połowy 2023 r.

Prezes Jakubowski podkreślał w środę, że spółka spodziewa się wzrostu zapotrzebowania na gaz nie tylko w Polsce, ale i w regionie, a także w basenie Morza Bałtyckiego. "Widzimy wzrost wykorzystania gazu ziemnego w szeroko pojętej energetyce, widzimy, w jaki sposób jest rozbudowywana sieć gazowa, a w obszarze regulacyjnym, także widzimy istotny potencjał, m.in. związany z obniżoną akcyzą na CNG i LNG" - zaznaczył, przypominając, że ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych przewiduje, że w 2025 r. porty mają być wyposażone w instalacje bunkrowania LNG, a tzw. dyrektywa siarkowa nakazuje wykorzystywać do napędu statków paliwo o niskiej zawartości siarki. W tym obszarze LNG spisuje się znakomicie - podkreślił.

Program rozbudowy terminala przewiduje także czwarty element - budowę drugiego nabrzeża w gazoporcie wraz z instalacjami do bunkrowania oraz przeładunku LNG ze zbiorników na statki. Ta część - morska - programu rozbudowy będzie realizowany osobno, wspólnie z zarządem portów Szczecin-Świnoujście.

Polskie LNG zakłada, że przetarg na trzy elementy rozbudowy w części lądowej zakończy się do końca 2019 r. podpisaniem kontraktu EPC z wybranym wykonawcą w formule "zaprojektuj i buduj". Jak tłumaczył Jakubowski, do 31 stycznia 2019 r. chętni mogą składać wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Z wybranymi wykonawcami przejdziemy do etapu negocjacji, spodziewamy się ostatecznych ofert w listopadzie 2019 r., i stąd założenie, że podpiszemy kontrakt do końca 2019 r. - ocenił Jakubowski. Prezes nie chciał wypowiadać się co do możliwych kosztów. Będą zależały od ofert, mamy swoje szacunki - stwierdził.

Paweł Jakubowski oszacował, że wykorzystanie terminala osiągnęło ok. 60 proc. jego możliwości, co jest wynikiem znacznie wyższym, niż stopień wykorzystania większości terminali w Europie Zachodniej. Od początku funkcjonowania w grudniu 2015 r. do połowy grudnia 2018 r. gazoport przyjął 46 transportów skroplonego gazu, z czego tylko w tym roku - 22. Terminal przyjął już ok. 9 mln m sześc. LNG i przesłał do sieci gazowej ok. 4,8 mld m sześc. gazu.

W 2017 r. uruchomiono usługę załadunku LNG na autocysterny, które - jak podkreśla Polskie LNG - cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem, a z terminala w Świnoujściu wyjeżdża więcej cystern niż z największych oferujących taką usługę terminali w Europie Zachodniej. Do końca listopada w gazoporcie załadowano 3604 cysterny, w 2018 r. były to 1543 autocysterny; kilka dni temu w ciągu doby udało się załadować 24 cysterny. Od września 2018 r. w terminalu można napełniać także ISO kontenery.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polskie LNG rusza z przetargiem na rozbudowę terminala w Świnoujściu

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!