Potrzeba jeszcze 20 lat, aby zbudować w Polsce system nowoczesnej kolei. Powinniśmy na to wydać 240-250 mld zł, czyli po około 12 mld rocznie, lecz te inwestycje będą nakręcać rozwój wielu sektorów gospodarki. W najbliższej dekadzie kluczowe zadania to: dalsza modernizacja linii kolejowych, realizacja programu Kolej Plus, która ma zlikwidować białe plamy na mapie dostępności do pociągów i brak ciągłości linii jako skutek rozbiorów Polski. Ale przede wszystkim - do 2030 r. czeka nas realizacja komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego, który ma być kręgosłupem nowej polskiej kolei.
- Zakończono uzgadnianie zmian rozporządzenia w sprawie prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. To ostatnia bariera blokująca możliwość powstania kolei jeżdżącej z prędkościami do 250 km/h.
- Do konsultacji resort infrastruktury skierował projekt ustawy realizującej założenia programu Kolej Plus.
- W przyszłych latach kolej może liczyć na pozyskiwanie nadal dużych środków unijnych na inwestycje, bowiem jest to zgodne z z priorytetem Komisji Europejskiej, która stawia na rozwój kolei jako środka ekologicznego.
KOMENTARZE (5)
Do artykułu: Polska kolej zdecydowanie przechodzi do ofensywy. Wizja do roku 2040