PO krytycznie o dokonaniach i zapowiedziach ministrów infrastruktury i energii

PO krytycznie o dokonaniach i zapowiedziach ministrów infrastruktury i energii
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Zaniechania w realizacji inwestycji drogowych i kolejowych, wydawaniu środków unijnych, zamykanie kopalń oraz brak decyzji o rozbudowie Terminala LNG w Świnoujściu - to niektóre zarzuty posłów PO pod adresem ministrów infrastruktury i energii.

Premier Beata Szydło w ramach przeglądu resortów spotkała się w czwartek z ministrami: infrastruktury i budownictwa Andrzejem Adamczykiem oraz energii Krzysztofem Tchórzewskim. Na wspólnej konferencji prasowej Szydło poinformowała o priorytetach rządu w tych obszarach. Najważniejsze zadania dla Adamczyka to program Mieszkanie Plus, inwestycje kolejowe oraz konsekwentne wydawanie unijnych pieniędzy. Zapowiedziała, że w 2018 r. zacznie się rozwijać nowoczesne górnictwo, które ma być mocną gałęzią polskiej gospodarki i podstawą bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju.

Do konferencji premier i ministrów Adamczyka i Tchórzewskiego odnieśli się w czwartek posłowie PO.

Były minister infrastruktury Cezary Grabarczyk, nawiązując do programu Mieszkanie Plus, przypomniał że rząd Prawa i Sprawiedliwości zakładał, że w jego ramach do 2018 r. powstanie 10 tys. mieszkań. "Czy 10 tys. mieszkań może rozwiązać problemy mieszkaniowe Polaków? Trzeba zadać to pytanie, bo program Mieszkanie Plus to jedna wielka ściema" - ocenił b. szef resortu infrastruktury.

Podkreślił przy tym, że w czasie rządów Platformy, w latach 2008-2015 w Polsce oddanych do użytku zostało prawie 1,2 mln mieszkań. "Proszę zestawić tę liczbę z wielkością 10 tys. mieszkań, które chce wybudować pan minister Adamczyk" - dodał Grabarczyk.

Skrytykował rząd za decyzję o zamknięciu programu "Mieszkanie dla Młodych", który - według niego - cieszy się dużym powiedzeniem Polaków. Program MdM, który zakłada wparcie w nabyciu pierwszej w życiu nieruchomości, został przewidziany do września 2018 roku.

Grabarczyk ocenił, że Adamczyk zamroził realizację wielkich inwestycji infrastrukturalnych. "Minister mówił podczas konferencji, że w ubiegłym roku zostały wprawdzie podpisane umowy na kolejne odcinki, ale nie powiedział ile tych kilometrów zostało zakontraktowanych. Odpowiem za pana ministra - w ubiegłym roku podpisano umowy na budowę kolejnych 98 km autostrad i dróg ekspresowych. Co to jest za wielkość wobec potrzeb i wobec planów?" - pytał polityk Platformy.

Jeszcze gorzej - według niego - jest w przypadku infrastruktury kolejowej. Przypomniał, że w obecnej unijnej perspektywie budżetowej, mamy do wydania w tym obszarze 67 mld złotych środków z UE; tymczasem w zeszłym roku Polska wydała zaledwie 4 miliardy. "Rok wcześniej, w ostatnim roku rządów PO-PSL (wydano) ponad 7 miliardów. jak pan minister chce zagwarantować wydanie wszystkich środków, którymi dysponuje?" - dopytywał Grabarczyk.

Wytknął też rządowi opóźnienia jeśli chodzi o system poboru opłat na polskich autostradach oraz program przebudowy dróg lokalnych. "To czarny obraz, ale pan minister ma dobry nastrój" - ironizował b. minister infrastruktury.

Krzysztof Gadowski (PO) odniósł się do problemów związanych z górnictwem. Przypomniał obietnice przedwyborcze PiS, że nie będzie likwidacji kopalń. "Okazało się, że plan naprawczy dla restrukturyzacji górnictwa, tzw. wyciszanie okazało się likwidacja kopalń i likwidacją miejsc pracy" - powiedział poseł Platformy. Zwrócił uwagę, że w 2016 roku resort energii rozpoczął likwidację kopalni Anna oraz Jas-Mos. "To trwała likwidacja prawie 3 tysięcy miejsc pracy" - wskazywał Gadowski.

Według niego, w tym roku zamknięte mają zostać kolejne zakłady - Rydułtowy, Ruch Śląsk i Ruch Pokój. "Pani premier, ani pan minister nie odnieśli się do tego, co alternatywnie, co po likwidacji tych miejsc pracy" - podkreślił poseł PO.

B. wiceminister skarbu Zdzisław Gawlik zarzucił rządowi zaniechania w obszarze polityki gazowej. Zwrócił m.in. uwagę na brak decyzji o rozbudowie Terminala LNG w Świnoujściu oraz opóźnienia w realizacji połączenia między gazoportem i Czechami. Według ustaleń, czesko-polskie połączenie terminalem ma obejmować gazociągi Stork II i Moravia.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PO krytycznie o dokonaniach i zapowiedziach ministrów infrastruktury i energii

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!