Zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe podtrzymuje realizację w 2018 roku planu inwestycji za ok. 10 mld zł, pomimo że firma Astaldi zeszła z placu budowy. Mniejsza będzie natomiast niż planowano kwota podpisanych w 2018 r. nowych umów. Do rozwiązań, ułatwiających funkcjonowanie kolejowego rynku budowlanego, PLK dokładają dwa nowe, odchodząc od sztywnych kwot zaliczek i wadium. Ma to otworzyć rynek dla małych i średnich firm, które być może będą startować w przetargach niższej wartości w charakterze generalnych wykonawców.
- Prawdopodobnie wartość przetargów ogłoszonych w 2018 roku wyniesie 10 mld zł.
- Z Krajowego programu kolejowego do 2023 r., o budżecie 66 mld zł, w różnym etapie PLK realizują zadania za łączną kwotę 59,5 mld zł.
- W miejsce stałego wadium, wynoszącego 3 proc. wartości kosztorysowej, PLK wprowadziły stopę 1- 2 proc. (w zależności od wartości umowy), a wysokość gwarancji dla kontraktów najniższej wartości obniżono do 5 proc.