XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

PKP PLK zmodernizują sterowanie stacji Leszno

PKP PLK zmodernizują sterowanie stacji Leszno
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

PKP Polskie Linie Kolejowe zawarły umowę na przebudowę urządzeń sterowania ruchem w Lesznie. Podpisano również kontrakt na wdrożenie na linii Poznań - Wrocław systemu ERTMS/ETCS, pozwalającego zwiększyć poziom bezpieczeństwa i przepustowość linii.

  • Nowy system ma usprawnić sterowanie ruchem na stacji Leszno.
  • Ponadto na całej linii między Poznaniem a Wrocławiem zostanie zainstalowany system ERTMS/ETCS.
  • Na trasie tej trwa też przebudowa torów na odcinku od Czempinia do Rawicza.

Podpisana 29 marca umowa na przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacji Leszno w województwie wielkopolskim opiewa na niemal 80 mln zł. Dzięki inwestycji zwiększyć ma się poziom bezpieczeństwa podróżnych i przewozu ładunków.

Wykonawcą inwestycji są Krakowskie Zakłady Automatyki. Całość robót ma zostać zakończona do połowy 2020 roku. Inwestycja realizowana jest w ramach współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej zadania "Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław - Poznań, Etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego - Czempiń".

Sprawną obsługę pociągów na stacji w Lesznie zapewnią m.in. nowe semafory oraz nowe elementy rozjazdów. Nowy system zwiększy przepustowość trasy. Przygotowanie drogi przejazdu pociągów od Rawicza do Czempinia będzie się odbywało centralnie z jednego lokalnego centrum sterowania w Lesznie.

Czytaj także: Nie będzie już semaforów. Kolejarze kupują system za ponad 2 mld zł

"Dyżurni ruchu będą wspierani przez nowoczesny system komputerowy. Przejazdy pociągów będą śledzone na monitorach, a urządzenia zamontowane w torach odnotują nawet liczbę przejeżdżających wagonów. Widoczne będą również przejazdy kolejowo-drogowe objęte monitoringiem" - poinformowała PKP PLK. W ramach inwestycji zaplanowano też przebudowę przejazdu kolejowo-drogowego na ulicy Święciechowskiej w Lesznie, gdzie pojawią się nowe rogatki i monitoring.

Jak podano, umowa uzupełnia prowadzone przez PLK działania w zakresie modernizacji urządzeń sterowania ruchem oraz instalowania niezbędnych systemów na odcinku między Czempiniem a granicą województwa dolnośląskiego. "Budowa nowego systemu sterowania ruchem w Lesznie umożliwi dobrą współpracę urządzeń z Europejskim Systemem Zarządzania Ruchem Kolejowym ERTMS/ETCS/GSM-R na całym odcinku od Wrocławia do Poznania" - podkreśliła spółka.


Także 29 marca podpisana została umowa o wartości 87 mln zł dotycząca wdrożenia europejskiego systemu ERTMS/ETCS poziom 2 na linii E59, na odcinku Wrocław - Poznań. Efektem wdrożenia systemu ma być zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu pociągów.

Inwestycja polegać będzie na wyposażeniu linii w nowoczesny system i urządzenia sterowania ruchem kolejowym na ponad 162 kilometrach linii dwutorowej i 17 stacjach.

Czytaj również: PKP PLK mają w tym roku umowy już na 4,5 mld zł

Dzięki wdrożonemu systemowi, lokalizacja i prędkość pociągów będą na bieżąco weryfikowane m.in. przez umieszczone w torach czujniki, tzw. eurobalisy, które przesyłają sygnały o zmianach na trasie do lokomotywy. Informacje, wraz z danymi o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów, trafią na pulpit maszynisty.

"Kierujący pociągami mają wszystkie szczegóły niezbędne do bezpiecznego prowadzenia składu. System nie ogranicza się tylko do przekazywania kierującym pociągami bieżących danych. Jego zadaniem jest także +kontrola+ pracy maszynisty i, w przypadku zignorowania ostrzeżeń, automatyczne dostosowanie prędkości pociągu do panujących warunków" - podała spółka.


W ramach podpisanej umowy w trzech lokalnych centrach sterowania ruchem kolejowy (Wrocław Popowice, Leszno i Poznań II) zostaną zamontowane komputery umożliwiające wysyłanie do pociągów sygnałów, za pośrednictwem kolejowej sieci GSM-R.

Wykonawcą prac w systemie projektuj i buduj jest firma Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp. z o.o. w Katowicach. Termin realizacji umowy wynosi 61 miesięcy. Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych.

"Sprawniejsze zarządzanie ruchem kolejowym ułatwi obsługę pociągów pasażerskich i towarowych oraz ruch aglomeracyjny. Wprowadzenie systemu pozwoli także poruszającym się po europejskich liniach kolejowych pociągom na swobodne przekraczanie granic, bez konieczności wymiany urządzeń lub lokomotyw" - podała spółka PKP PLK w komunikacie.

Linia Wrocław - Poznań leży na międzynarodowej trasie E59, łączącej Skandynawię z Europą Środkowo-Wschodnią i Bałkanami.

Spółka PKP PLK podała, że w 2017 roku prace modernizacyjne na trasie Poznań - Wrocław zakończyły się na odcinku od Poznania do Czempinia. W ramach inwestycji zmodernizowano m.in. osiem stacji i przystanków. Linia została dostosowana do prędkości 160 km/h. Podobne są efekty modernizacji trasy od granicy województwa do Wrocławia. Obecnie trwa przebudowa środkowego odcinka linii od Czempinia do Rawicza.

Modernizacja realizowana jest w ramach projektu "Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław - Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego - Czempiń", współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków instrumentu "Łącząc Europę". Całkowity koszt projektu to 1,2 mld zł.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PKP PLK zmodernizują sterowanie stacji Leszno

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!