O dwa tygodnie, do 25 września, PKP Polskie Linie Kolejowe przedłużyły firmom termin składania ofert w przetargu na budowę odcinka międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica Czyżew - Białystok.
Przetargowe oferty miały być otwarte 11 września, ale ze względu na dużą ilość pytań, które składają zainteresowane firmy, termin wydłużono - poinformował Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK.
Wielokrotnie wcześniej PKP PLK informowały, że 70-kilometrowy odcinek Rail Baltica od Czyżewa do Białegostoku jest trzecim, ostatnim odcinkiem prac na Rail Baltica z Mazowsza do województwa podlaskiego po odcinkach: Rembertów - Tłuszcz (Sadowne) i Sadowne - Czyżew.
Rail Baltica jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego. Prowadzi z Berlina, przez Warszawę, do Helsinek. W Polsce ma być zmodernizowanych 341 km tej trasy: Warszawa - Sadowne - Czyżew - Białystok - Ełk do Trakiszek na granicy z Litwą.
Przy ogłaszaniu przetargu na budowę odcinka Czyżew - Białystok (przetarg ogłoszony 31 lipca) PKP PLK podkreślały, że efektem prowadzonych inwestycji ma być szybsza i bardziej bezpieczna podróż koleją. Na tej trasie będą przebudowane tory, sieć trakcyjna, osiem mostów, w tym największy na rzece Narew, 22 przejazdy kolejowo-drogowe, urządzenia sterowania ruchem, pięć nowych wiaduktów.
Będzie przebudowanych 13 przystanków, na stacjach zmodernizowane będą perony. Po zakończeniu wszystkich inwestycji, podróż koleją z Białegostoku do Warszawy ma być nieco krótsza niż dwie godziny. W ramach inwestycji, w Białymstoku powstanie też nowe centrum sterowania ruchem.
Inwestycja jest dofinansowana z UE z programu CEF - Connecting Europe Facility - Łącząc Europę. PKP PLK informowały wcześniej, że prace na odcinku Czyżew-Białystok mają być zrealizowane do końca 2020 r.