PKP PLK: wkrótce ostatnia z umów na odcinek linii E30 Katowice-Kraków

PKP PLK: wkrótce ostatnia z umów na odcinek linii E30 Katowice-Kraków
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe chce podpisać ostatnią z umów na modernizację części linii kolejowej E30 między Katowicami a Krakowem dotyczącą odcinka Trzebinia – Krzeszowice, w IV kwartale br. Zakończenie tych prac planowane jest na I kwartał 2020 r.

Według wcześniejszych informacji PKP PLK zakończenie całego projektu modernizacji linii kolejowej między Katowicami i Krakowem planowane jest na czerwiec 2020 r. Finansowanie tych prac przewiduje obecnie wsparcie unijnego instrumentu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility - CEF).

Odcinek Trzebinia - Krzeszowice jest ostatnią pozostającą dotąd bez umowy częścią tej ciągnącej się od lat inwestycji. Dwustopniowe przetargi ograniczone na odcinki Jaworzno Szczakowa - Trzebinia (ok. 15 km) oraz Trzebinia - Krzeszowice (niecałe 17,6 km) zarządca kolejowej infrastruktury ogłosił we wrześniu 2015 r.

Umowę na odcinek Jaworzno Szczakowa - Trzebinia podpisano pod koniec grudnia br. Jak poinformował PAP w środę Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP PLK, nadal trwa natomiast pierwszy etap drugiego z tych postępowań, w którym wnioski o dopuszczenie do drugiego etapu złożyło dwunastu wykonawców.

"Po rozstrzygnięciu odwołań skierowanych przez wykonawców do Krajowej Izby Odwoławczej, PKP Polskie Linie Kolejowe przystąpią do drugiego etapu przetargu. Podpisanie umowy na realizację robót planowane jest na IV kwartał 2017 r., a zakończenie prac - na I kwartał 2020 r." - podał Karniewski.

Zakładająca wykorzystanie środków unijnych na lata 2007-2013 modernizacja trasy Katowice - Kraków (w tytułach projektów podawany jest odcinek Zabrze - Kraków) rozpoczęła się w 2011 r. i miała zakończyć w czerwcu 2014 r. Pierwotnie podzielono ją na odcinki: Kraków - Krzeszowice, Krzeszowice - Trzebinia oraz Trzebinia - Sosnowiec Jęzor. Na wszystkich powstały problemy.

W 2014 r., gdy wiadomo było, że nie uda się zrealizować robót przy wykorzystaniu poprzednich środków unijnych, PKP PLK zaktualizowały harmonogram i scenariusz prac, a fundusze poprzenoszono na inne zadania. Zasadniczą część modernizacji linii Kraków - Katowice przewidziano do realizacji w perspektywie finansowej 2014-2020.

Z wykorzystaniem tzw. etapowania projektów na odcinkach Sosnowiec Jęzor - Trzebinia i Trzebinia - Krzeszowice zawarto porozumienia z wykonawcami, ograniczające umowy do opracowania dokumentacji projektowej wraz z niezbędnymi decyzjami administracyjnymi i realizacją robót na odcinku Sosnowiec Jęzor - Jaworzno Szczakowa.

Prace między Sosnowcem Jęzorem a Jaworznem Szczakową zakończyły się w czerwcu 2016 r. Przebudowano tam ok. 12,3 km trasy.

W styczniu 2016 r. po dwustopniowym przetargu podpisano wartą 352 mln zł brutto umowę z nowym wykonawcą odcinka Krzeszowice - Kraków Mydlniki (15,7 km). Zostało nim konsorcjum: Vias y Construcciones, Dragados i Electren.

W połowie listopada br. PKP PLK podpisały z Torpolem wartą 304,3 mln zł brutto umowę na modernizację odcinka Kraków Mydlniki - Kraków Główny Towarowy (1,8 km) wraz ze stacją Kraków Mydlniki (3 km).

Na odcinek Jaworzno Szczakowa - Trzebinia pod koniec grudnia ub. roku podpisano wartą 365 mln zł umowę z konsorcjum firm: Trakcja PRKiI oraz Comsa, PKP Energetyka, PORR Polska Construction i PORR Bau GmbH.

Dokończenie modernizacji linii Katowice-Kraków przewiduje przyjęty 23 listopada 2016 r. przez rząd zaktualizowany Krajowy Program Kolejowy do 2023 r. (KPK). W programie m.in. uwzględniono, że część prac zrealizowano już tam przy udziale środków unijnych na lata 2007-2013 (koszt wydzielonego projektu 91,3 mln zł).

Na liście projektów podstawowych KPK do 2023 r. finansowanych z CEF znalazł się "etap IIb" przedsięwzięcia. Przewidziana w KPK wartość prac do przeprowadzenia to łącznie 2,275 mld zł.

Przygotowując przed laty modernizację linii kolejowej E30 Katowice-Kraków zakładano objęcie unijnym projektem dłuższego odcinka linii od granicy Zabrza i Gliwic do Krakowa (stąd w oficjalnej nazwie unijnego projektu odcinek Zabrze - Kraków); wskutek kalkulacji finansowych skrócono go do odcinka Sosnowiec Jęzor - Kraków.

W zamian dla odcinka Gliwice - Sosnowiec Jęzor przygotowano mniejsze inwestycje zakładające przywracanie prędkości, z jakimi pierwotnie mogły jeździć tam pociągi (zwykle 100 km/h). Te tzw. rewitalizacje odcinków Gliwice - Katowice oraz Mysłowice - Sosnowiec Jęzor PLK przeprowadziły bez większych przeszkód.

We wtorek PLK ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla przebudowy stacji Mysłowice (w ramach projektu inwestycyjnego "Rewitalizacja linii kolejowej nr 138 na odcinku Katowice - p.odg. Szabelnia - Mysłowice").

Odcinek linii między Katowicami i Katowicami Szopienicami ma być przebudowany w ramach wartego ponad 4 mld zł projektu "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice Dziedzice - Zebrzydowice". W lutym br. PLK złożyły ten projekt do CEF.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PKP PLK: wkrótce ostatnia z umów na odcinek linii E30 Katowice-Kraków

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!