Rozpoczęła się modernizacja stacji PKP Rzeszów Główny. W ramach inwestycji o wartości ponad 200 mln zł przebudowane będą m.in. cztery wiadukty, powstanie też nowy przystanek kolejowy Rzeszów Zachodni.
- W ramach inwestycji powstanie m.in. nowy przystanek Rzeszów Zachodni.
- Lokalizację na stacji Rzeszów Główny zmieni zabytkowa kładka nad torami.
- Prace mają zakończyć się w kwietniu 2021 roku.
Jak poinformował 10 sierpnia na konferencji prasowej dyrektor PKP PLK w Rzeszowie Mieczysław Borowiec, dzięki rozpoczętym już pracom stacja zmieni swoje oblicze i zwiększy swoją funkcjonalność. "Stacja będzie przyjazna dla pasażerów, a przede wszystkim będzie nowoczesna" - dodał i podkreślił, że rzeszowska stacja jest najważniejszą na Podkarpaciu pod względem pasażerskim. "To z Rzeszowa odchodzą tory w czterech kierunkach: na południe, północ, wschód i zachód" - przypomniał.
Borowiec zapowiedział, że będą kontynuowane prace przede wszystkim na północnym odcinku, tak aby Rzeszów miał bezpośrednie połączenie ze stolicą Polski.
Obecny na konferencji członek zarządu województwa podkarpackiego Piotr Pilch zaznaczył, że rzeszowski węzeł kolejowy jest bardzo ważny dla całego regionu. "Jego rola się jeszcze zwiększy, kiedy zrealizujemy projekt budowy kolei aglomeracyjnej" - podkreślił.
Pilch przypomniał, że w ramach tego projektu wybudowane zostaną tory, które połączą stację z lotniskiem w podrzeszowskiej Jasionce.
Kierownik kontraktu Kamil Mergel powiedział na konferencji, że prace modernizacyjne rzeszowskiej stacji będą podzielone na trzy etapy.
"Najpierw prace będą toczyć się na zachodnim odcinku. One już się rozpoczęły się od demontażu sieci trakcyjnej i układu torowego. W najbliższym czasie zdemontowane zostaną konstrukcje dwóch z trzech wiaduktów nad alejami Wyzwolenia" - dodał.
Do końca 2018 roku oddany zostanie jeden z dwóch peronów nowego przystanku PKP Rzeszów Zachodni. Drugi peron na tej stacji będzie oddany w maju 2019. Prace na tym odcinku potrwają do maja przyszłego roku.
Następny etap modernizacji obejmie środkową część stacji Rzeszów Główny. Rozpocznie się w maju 2019 r. i potrwa do marca 2020 r. W ramach tych prac m.in. przebudowane zostaną wszystkie perony na stacji, przeniesiona zostanie też zabytkowa kładka nad torami.
Jak tłumaczył Mergel, trzy przęsła kładki zostaną przeniesione na historyczne miejsce, w którym pierwotnie stała, czyli kładka znowu połączy ulice Grottgera i Sienkiewicza. "Dwa pozostałe przęsła kładki zostaną zagospodarowane na terenie miasta, zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków" - mówił.
W miejscu, gdzie obecnie stoi kładka powstanie przejście podziemne. Koszt jego budowy wyniesie 15 mln zł. Przejście będzie miało długość około 170 metrów. W ramach tego etapu powstać ma też parking o powierzchni około 1,5 tys. mkw.
Mergel zaznaczył, że ostatni etap modernizacji to odcinek wschodni stacji i będzie dotyczył przebudowy wiaduktu nad ul. Batorego.
"Te prace będziemy koordynować z władzami Rzeszowa, bo to miasto będzie odpowiadać za przebudowę drogi. Wiadukt będzie poszerzony, dzięki czemu ruch będzie odbywał się w obu kierunkach jednocześnie, powstanie też chodnik i ścieżki rowerowe. Ta inwestycja poprawi komunikację w całym Rzeszowie" - powiedział kierownik kontraktu.
Zakończenie prac planowane jest na kwiecień 2021. Wykonawcą prac jest konsorcjum czterech firm: Track Tec Construction, Inżynieria Rzeszów, Intop Warszawa i Infrakol.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: PKP PLK ruszają z modernizacją stacji Rzeszów Główny