PKP PLK chwali przebieg modernizacji linii Lublin - Stalowa Wola Rozwadów

PKP PLK chwali przebieg modernizacji linii Lublin - Stalowa Wola Rozwadów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Do jesieni 2019 r. potrwają pracę modernizacyjne na linii kolejowej nr 68 Lublin - Stalowa Wola Rozwadów. To szybciej niż przewidywał nasz plan - zapowiedział na konferencji prasowej w Stalowej Woli prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.

  • Wykonawcą remontu linii Lublin - Stalowa Wola Rozwadów jest konsorcjum spółek: Track Tec Construction, Infrakol, Leonhard Weiss oraz Intop.
  • Linia zostanie zelektryfikowana.
  • Na Podkarpaciu w ramach Krajowego Programu Kolejowego PKP PLK zrealizują inwestycje o wartości około 2 mld zł.

Umowa na modernizację 105-kilometrowej linii została podpisana w marcu br.

Merchel podkreślił, że wykonawca rozpoczął prace latem 2017 roku zarówno w Rozwadowie jak i w Lublinie.

"Zakończył się już pierwszy etap tych prac. Od marca 2018 r. wchodzimy na pozostały 90-kilometrowy odcinek, który będzie podzielony na trzy etapy. Odcinki będą zamykane i uruchomiona zostanie komunikacja zastępcza. Wykonawca zadeklarował, że prace zakończą się jesienią 2019 r. To zdecydowane skrócenie terminu, o kilka miesięcy wobec zakładanych planów" - dodał.

Prezes PKP PLK podkreślił, że najistotniejszym elementem inwestycji jest elektryfikacja tej linii. Poza tym, jak zaznaczył Merchel, skróci się czas przejazdu na tym odcinku o 25 minut, dodatkowo zwiększona będzie nośność torów, co umożliwi przewożenie cięższych ładunków pociągami towarowymi.

Linia Lublin - Stalowa Wola Rozwadów jest fragmentem Wschodniej Magistrali, która łączy stolice wschodnich województw kraju. W ocenie Merchela, linie we wschodniej Polsce w poprzednich latach były "zaniedbane, a inwestycje na nich mizerne".

Do tej pory PKP PLK podpisały sześć umów na modernizację linii w tej części kraju, które zostały dofinansowane z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia kwotą o łącznej wartości ponad 2 mld zł.

Jak zaznaczył Merchel, na Podkarpaciu w ramach Krajowego Programu Kolejowego (KPK) zostaną zrealizowane inwestycje o wartości około 2 mld zł. Zapowiedział również, że zwiększona zostanie prędkość pociągów na linii Warszawa - Kraków - Rzeszów, pozwoli to skrócić czas przejazdu na tej trasie o godzinę. Zdaniem Merchela, będzie to możliwe ok. 2022 r.

Obecny na konferencji wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel podkreślił, że wartość KPK to prawie 67 mld zł i składają się na tę sumę m.in. pieniądze z unijnych programów Infrastruktura i Środowisko i Polska Wschodnia.

Dodał, że dzięki realizacji KPK kolej ma szansę stać się "rzeczywistym i realnym krwioobiegiem gospodarki".

Mówiąc o inwestycji Lublin - Stalowa Wola Rozwadów wiceminister zaznaczył, że jest realizowana bardzo dobrze.

"Harmonogram tej inwestycji jest wyprzedzany i rokuje, że zakończy się ona wcześniej. Dzięki temu wszyscy pasażerowie i przewoźnicy towarowi zyskają dobrej jakości infrastrukturę. To pokazuje, że polscy kolejarze mogą sprawnie realizować inwestycje. Oby tak dalej" - mówił Bittel.

Natomiast zdaniem wiceministra rozwoju Adama Hamryszczaka, tempo prac przy tej inwestycji jest imponujące. "Możemy powiedzieć, że wyprzedziliśmy harmonogram o prawie rok. Bardzo dobre tempo jest także na innych inwestycjach na wschodniej magistrali kolejowej" - dodał.

Hamryszczak podkreślił, że w ramach tej inwestycji infrastruktura zostanie dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. "Mam nadzieję, że po jej zakończeniu mieszkańcy Podkarpacia jak i Lubelszczyzny jeszcze chętniej będą korzystać z kolei" - powiedział wiceminister rozwoju.

Wykonawcą remontu linii Lublin - Stalowa Wola Rozwadów jest konsorcjum, którego liderem jest spółka Track Tec Construction, a partnerami spółki: Infrakol, Leonhard Weiss oraz Intop.

Oprócz elektryfikacji linii, 20 stacji i przystanków na niej będzie przebudowanych i wyposażonych w nowe wiaty, ławki i tablice informacyjne. Powstaną dwa nowe przystanki - w Zaklikowie i Charzewicach na Podkarpaciu. Przebudowanych bądź wyremontowanych zostanie 75 przejazdów drogowych i 70 obiektów inżynieryjnych. Koszt inwestycji to 368 mln zł brutto, z tej kwoty ok. 300 mln zł pochodzi z programu Polska Wschodnia.

Linia Lublin-Stalowa Wola Rozwadów jest częścią kolejowej Magistrali Wschodniej, czyli koncepcji modernizacji linii łączących: Olsztyn, Białystok, Lublin, Rzeszów i Kielce. Ma też ona łączyć kluczowe szlaki kolejowe o charakterze międzynarodowym, poprawiając dostępność komunikacyjną wschodniej części kraju.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PKP PLK chwali przebieg modernizacji linii Lublin - Stalowa Wola Rozwadów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!