Do jesieni 2019 r. potrwają pracę modernizacyjne na linii kolejowej nr 68 Lublin - Stalowa Wola Rozwadów. To szybciej niż przewidywał nasz plan - zapowiedział na konferencji prasowej w Stalowej Woli prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.
- Wykonawcą remontu linii Lublin - Stalowa Wola Rozwadów jest konsorcjum spółek: Track Tec Construction, Infrakol, Leonhard Weiss oraz Intop.
- Linia zostanie zelektryfikowana.
- Na Podkarpaciu w ramach Krajowego Programu Kolejowego PKP PLK zrealizują inwestycje o wartości około 2 mld zł.
Umowa na modernizację 105-kilometrowej linii została podpisana w marcu br.
Merchel podkreślił, że wykonawca rozpoczął prace latem 2017 roku zarówno w Rozwadowie jak i w Lublinie.
"Zakończył się już pierwszy etap tych prac. Od marca 2018 r. wchodzimy na pozostały 90-kilometrowy odcinek, który będzie podzielony na trzy etapy. Odcinki będą zamykane i uruchomiona zostanie komunikacja zastępcza. Wykonawca zadeklarował, że prace zakończą się jesienią 2019 r. To zdecydowane skrócenie terminu, o kilka miesięcy wobec zakładanych planów" - dodał.
Prezes PKP PLK podkreślił, że najistotniejszym elementem inwestycji jest elektryfikacja tej linii. Poza tym, jak zaznaczył Merchel, skróci się czas przejazdu na tym odcinku o 25 minut, dodatkowo zwiększona będzie nośność torów, co umożliwi przewożenie cięższych ładunków pociągami towarowymi.
Linia Lublin - Stalowa Wola Rozwadów jest fragmentem Wschodniej Magistrali, która łączy stolice wschodnich województw kraju. W ocenie Merchela, linie we wschodniej Polsce w poprzednich latach były "zaniedbane, a inwestycje na nich mizerne".
Do tej pory PKP PLK podpisały sześć umów na modernizację linii w tej części kraju, które zostały dofinansowane z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia kwotą o łącznej wartości ponad 2 mld zł.
Jak zaznaczył Merchel, na Podkarpaciu w ramach Krajowego Programu Kolejowego (KPK) zostaną zrealizowane inwestycje o wartości około 2 mld zł. Zapowiedział również, że zwiększona zostanie prędkość pociągów na linii Warszawa - Kraków - Rzeszów, pozwoli to skrócić czas przejazdu na tej trasie o godzinę. Zdaniem Merchela, będzie to możliwe ok. 2022 r.
Obecny na konferencji wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel podkreślił, że wartość KPK to prawie 67 mld zł i składają się na tę sumę m.in. pieniądze z unijnych programów Infrastruktura i Środowisko i Polska Wschodnia.
Dodał, że dzięki realizacji KPK kolej ma szansę stać się "rzeczywistym i realnym krwioobiegiem gospodarki".
Mówiąc o inwestycji Lublin - Stalowa Wola Rozwadów wiceminister zaznaczył, że jest realizowana bardzo dobrze.
"Harmonogram tej inwestycji jest wyprzedzany i rokuje, że zakończy się ona wcześniej. Dzięki temu wszyscy pasażerowie i przewoźnicy towarowi zyskają dobrej jakości infrastrukturę. To pokazuje, że polscy kolejarze mogą sprawnie realizować inwestycje. Oby tak dalej" - mówił Bittel.
Natomiast zdaniem wiceministra rozwoju Adama Hamryszczaka, tempo prac przy tej inwestycji jest imponujące. "Możemy powiedzieć, że wyprzedziliśmy harmonogram o prawie rok. Bardzo dobre tempo jest także na innych inwestycjach na wschodniej magistrali kolejowej" - dodał.
Hamryszczak podkreślił, że w ramach tej inwestycji infrastruktura zostanie dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. "Mam nadzieję, że po jej zakończeniu mieszkańcy Podkarpacia jak i Lubelszczyzny jeszcze chętniej będą korzystać z kolei" - powiedział wiceminister rozwoju.
Wykonawcą remontu linii Lublin - Stalowa Wola Rozwadów jest konsorcjum, którego liderem jest spółka Track Tec Construction, a partnerami spółki: Infrakol, Leonhard Weiss oraz Intop.
Oprócz elektryfikacji linii, 20 stacji i przystanków na niej będzie przebudowanych i wyposażonych w nowe wiaty, ławki i tablice informacyjne. Powstaną dwa nowe przystanki - w Zaklikowie i Charzewicach na Podkarpaciu. Przebudowanych bądź wyremontowanych zostanie 75 przejazdów drogowych i 70 obiektów inżynieryjnych. Koszt inwestycji to 368 mln zł brutto, z tej kwoty ok. 300 mln zł pochodzi z programu Polska Wschodnia.
Linia Lublin-Stalowa Wola Rozwadów jest częścią kolejowej Magistrali Wschodniej, czyli koncepcji modernizacji linii łączących: Olsztyn, Białystok, Lublin, Rzeszów i Kielce. Ma też ona łączyć kluczowe szlaki kolejowe o charakterze międzynarodowym, poprawiając dostępność komunikacyjną wschodniej części kraju.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: PKP PLK chwali przebieg modernizacji linii Lublin - Stalowa Wola Rozwadów