XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Otwarto tunel na trasie S-69 w Lalikach

Otwarto tunel na trasie S-69 w Lalikach
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Najdłuższy pozamiejski tunel drogowy w Polsce otwarto w piątek w Lalikach (Śląskie). Noszący nazwę "Emilia" 678-metrowy tunel, w ciągu łączącej Bielsko-Białą ze słowacką granicą w Zwardoniu drogi S-69, wraz z 4,7-km odcinkiem tej trasy kosztował 391,5 mln zł.

Podczas uroczystości w Lalikach w ścianę przy północnym wjeździe do tunelu wbudowano figurę patronki górników św. Barbary i poświęcono obiekt. Prace na odcinku, na którym powstał tunel, trwały od listopada 2007 r. do listopada ub. roku.

Głównym wykonawcą było konsorcjum czesko-niemieckiej spółki Bogl a Krysl oraz słowackiej Doprastav. W ramach kontraktu, oprócz tunelu, między miejscowościami Szare i Laliki zbudowały one jednojezdniową drogę ekspresową o długości 4,7 km m.in. z trzema wiaduktami i węzłem drogowym.

Od listopada ub. roku w tunelu trwały testy i ćwiczenia bezpieczeństwa oraz procedury związane z odbiorem technicznym. Obiekt, którego samo wydrążenie kosztowało ponad 120 mln zł, został wyposażony kosztem ponad 25 mln zł m.in. w skomplikowany system monitorujący i przeciwpożarowy.

Przekrój tunelu ma kształt podkowy. Zbudowano go w większości metodą górniczą, tzw. metodą NATM (Nowa Austriacka Metoda Tunelowa). Zakłada ona m.in. obserwowanie odkształceń górotworu, który wykorzystywany jest jako element konstrukcji nośnej tunelu. Jego obudowa ostateczna powstaje m.in. na podstawie wpływu górotworu na obudowę wstępną.

Choć metoda ta wymaga stałej obserwacji geotechnicznej górotworu, jest jedną z najpopularniejszych i najszybszych metod drążenia tuneli. Prace pod Sobczakową Grapą (766 m n.p.m.) utrudniały warunki geologiczne. Górotwór tworzą tam nie twarde skały, lecz głównie kruche i sypkie łupki. Łącznie spod góry wydobyto blisko 700 tys. m sześc. materiału.

Obok głównego tunelu - z dwoma pasami jezdni po 3,5 m szerokości - w Lalikach powstał mniejszy tunel ewakuacyjny z czterema połączeniami co 170 m. Równoległe tunele mają stałe nachylenie 4 proc. Wietrzenie zapewnia pięć par wentylatorów, wmontowanych co 135 m, kolejne dwa znajdują w tunelu ewakuacyjnym. Zainstalowano też nagłośnienie, kamery i system sygnalizacji.

Sygnalizacja będzie pokazywała kierowcom m.in. warunki w tunelu i w zależności od tego ograniczała prędkość lub podawała inne komunikaty. W najbliższych dniach Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeprowadzi akcję informacyjną m.in. o zasadach bezpiecznej jazdy w tunelach.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Otwarto tunel na trasie S-69 w Lalikach

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!