Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie zakończyła konsultacje społeczne dotyczące przekopu Mierzei Wiślanej . Uwagi do aneksu raportu oddziaływania inwestycji na środowisko przekazało 8 podmiotów.
- Przekop przez Mierzeję Wiślaną, jeden z głównych projektów rządu PiS, ma powstać w miejscowości Nowy Świat, liczyć będzie ok. 1300 m długości i 5 m głębokości.
- Konsultacje musiały się odbyć, ponieważ inwestor nadesłał nową dokumentację - aneks do raportu oddziaływania na środowisko nowej drogi wodnej.
- W konsultacjach uzupełniających swoje uwagi nadesłało 8 podmiotów w tym: zarząd województwa pomorskiego, burmistrz Krynicy Morskiej, Stowarzyszenia Eko Unia oraz 5 innych osób czy firm.
Rzecznik prasowy Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie Justyna Januszkiewicz poinformowała o zakończeniu konsultacji uzupełniających w sprawie przekopu Mierzei Wiślanej. Te musiały się odbyć, ponieważ inwestor czyli Urząd Morski w Gdyni nadesłał nową dokumentację - aneks do raportu oddziaływania na środowisko nowej drogi wodnej. Stąd konieczność umożliwienia wszystkim zainteresowanym zapoznania się z nowymi dokumentami.
W konsultacjach uzupełniających swoje uwagi nadesłało 8 podmiotów w tym: zarząd województwa pomorskiego, burmistrz Krynicy Morskiej, Stowarzyszenia Eko Unia oraz 5 innych osób czy firm.
- W sumie otrzymaliśmy kilkadziesiąt uwag dotyczących sposobu realizacji inwestycji, oddziaływania jej na środowisko oraz zapisów w dokumentacji środowiskowej. Analizujemy dokumentację, zapoznajemy się z uwagami, które napłynęły, odniesiemy się do nich w uzasadnieniu wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji - wyjaśniła Januszkiewicz. Dodała, że nie może sprecyzować, kiedy decyzja środowiskowa zostanie wydana.
Zobacz także: Mieszkańcy mają głos ws. przekopu Mierzei Wiślanej
13 uwag ogólnych oraz 54 uwagi szczegółowe przesłał Zarząd Województwa Pomorskiego
- Jeśli chodzi o kluczowe według nas kwestie, takie jak wykazanie celu nadrzędnego dla inwestycji, czy analizę rozwiązań alternatywnych, aneks nie wnosi żadnych nowych treści i wyjaśnień. Aneks powiela również błędy z Raportu dotyczące podstaw strategicznych inwestycji, na które wcześniej wskazywaliśmy. I nie odnosi się do stawianych przez nas zarzutów dotyczących bilansu zysków i strat - podkreślił marszałek woj. pomorskiego Mieczysław Struk.
Pomorscy samorządowcy wskazują, że w aneksie pojawiają się jednak pewne nowe wątki. Dokument m.in. zaostrza ograniczenia w korzystaniu z wód zachodniej części Zalewu Wiślanego (poza proponowaną już wcześniej strefą ciszy o powierzchni 15 km2, głównie w rejonie gminy Nowy Dwór Gdański, dodatkowo proponuje się ograniczenia w poruszaniu się w sąsiedztwie szuwarów w rejonie gmin Nowy Dwór Gdański i Sztutowo).
- Takie rozwiązania są przecież sprzeczne z głównymi celami planowanej drogi wodnej, do których należy m.in. rozwój funkcji turystyczno-rekreacyjnej powiązany z rozwojem portów, przystani i marin nad Zalewem Wiślanym. To pogłębi konflikty społeczne m.in z lokalnymi rybakami i środowiskiem żeglarskim, na które zwracaliśmy uwagę już w poprzednim stanowisku Zarządu Województwa - podkreślił marszałek Mieczysław Struk.
Według rządu przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja kluczowa, która ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury, a jednocześnie projekt ten realizowany jest pod kątem bezpieczeństwa państwa.
Jak zapowiada resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej pierwsze jednostki przez kanał
żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będą mogły przepłynąć w 2022 r. Inwestycja ma kosztować ok. 880 mln zł i będzie finansowana w całości z budżetu państwa.
Według proponowanych rozwiązań, kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.
Zobacz także: Przekop przez Mierzeję Wiślaną: ruszyły pierwsze prace
Aktualnie inwestor, czyli Urząd Morski czeka na wydanie decyzji środowiskowej ws. inwestycji. Po jej uzyskaniu Urząd Morski będzie składać wniosek o wydanie pozwolenia wodno-prawnego i następnie wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację nowej drogi wodnej. Wówczas może się rozpocząć faktyczna budowa.
Zarząd woj. pomorskiego negatywnie zaopiniował plany inwestycji. Ma on zastrzeżenia do budowy przekopu ze względów ekonomicznych i przyrodniczych. Z kolei sejmik województwa warmińsko-mazurskiego przyjął stanowisko, w którym poparł plan przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Jak ocenił, to inwestycja istotna dla rozwoju subregionu elbląskiego, czyli Elbląga i gmin nad Zalewem Wiślanym.
KOMENTARZE (1)
Do artykułu: Osiem podmiotów wyraziło swoją opinię w konsultacjach uzupełniających ws. przekopu Mierzei Wiślanej