Opóźnia się modernizacja gorzowskiej estakady kolejowej

Opóźnia się modernizacja gorzowskiej estakady kolejowej
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W czerwcu br. ma zostać oddana do użytku zmodernizowana estakada kolejowa w Gorzowie Wlkp. Pierwotnie gruntowny remont zabytkowego obiektu miał zakończyć się jesienią ub. roku, potem ten termin został przesunięty na marzec br., ale i on nie zostanie dotrzymany.

  • Konsorcjum, którego liderem jest firma Intercor, nie zdążyło na czas wykonać prac niezbędnych do przywrócenia ruchu na estakadzie.
  • Pociągi będą dojeżdżać do przystanku Gorzów Wielkopolski Wschodni. Natomiast między tym przystankiem a stacją główną komunikację nadal będą zapewniały autobusy.
  • Modernizacja zabytkowej ponad dwukilometrowej estakady, to wymagające pod względem inżynierskim i technicznym przedsięwzięcie w centrum miasta. Przebudowa prowadzona jest pod nadzorem konserwatora zabytków.

Jak poinformował w czwartek rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych SA Mirosław Siemieniec, wykonawca - konsorcjum, którego liderem jest firma Intercor, nie zdążyło na czas wykonać prac niezbędnych do przywrócenia ruchu na estakadzie.

"PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oceniły, że pomimo wcześniejszych zapewnień wykonawcy, realny termin przywrócenia ruchu pociągów to czerwiec. Informację taką otrzymali przewoźnicy. Teraz najważniejsze jest dla nas oddanie sprawnej i bezpiecznej estakady do użytku, później jest czas na szczegółowe rozliczenie kontraktu z wykonawcą. Inwestycja jest bardzo ważna dla kolei i dla Gorzowa" - powiedział Siemieniec.

Pierwotnie wykonawca deklarował oddanie estakady do użytku jesienią zeszłego roku. Potem jednak przesunął ten termin na marzec br., gdyż podczas kolejnych faz remontu zabytkowej estakady budowlańcy natrafiali na "niespodzianki", których nie można było przewidzieć podczas planowania inwestycji. Pod koniec zeszłego roku wykonawca zapewnił, że do końca marca 2019 r. estakada będzie gotowa do ruchu.

Okazało się jednak, że ten termin również nie zostanie dotrzymany, gdyż nie udało się przygotować bezpiecznego dojścia z dworca na peron czy wykonać tzw. prób obciążeniowych wyremontowanych wiaduktów. Trwa także układanie ostatniego odcinka torów w rejonie peronów na stacji Gorzów Wlkp. i montowanie innych elementów torowiska.

Siemieniec zaznaczył, że PKP PLK zależy na wykonaniu inwestycji zgodnie z najwyższymi standardami, tak by obiekt służył przez wiele lat. Sama estakada, choć zabytkowa, będzie miała większą nośność, a tory pozwolą na zwiększenie szybkości pociągów, a do tego dzięki zastosowaniu specjalnych mat hałas będzie mniejszy.

W związku z przesunięciem terminu oddania estakady do użytku, do czerwca br., tak jak obecnie, pociągi będą dojeżdżać do przystanku Gorzów Wielkopolski Wschodni. Natomiast między tym przystankiem a stacją główną komunikację nadal będą zapewniały autobusy.

Modernizacja zabytkowej ponad dwukilometrowej estakady, to wymagające pod względem inżynierskim i technicznym przedsięwzięcie w centrum miasta. Przebudowa prowadzona jest pod nadzorem konserwatora zabytków.

Inwestycja rozpoczęła się w listopadzie 2016 r. Zadanie obejmuje gruntowne przebudowanie estakady z zachowaniem jej historycznego charakteru i nowych standardów obsługi podróżnych. W przyszłości będzie także możliwe dobudowanie na estakadzie drugiego toru oraz założenie trakcji elektrycznej.

Zakres zasadniczych prac objął remont 51 nisz, modernizację mostu, pięciu wiaduktów stalowych, murów oporowych i wymianę ok. 3 km toru. Ponadto w ramach inwestycji przebudowano dwa perony na stacji głównej w Gorzowie, powstał nowy przystanek Gorzów Wschodni i wiele innych elementów infrastruktury kolejowej.

Inwestycja jest realizowana w ramach projektu "Poprawa stanu technicznego obiektów inżynieryjnych etap I - Modernizacja estakady kolejowej w Gorzowie Wielkopolskim". Wartość całego projektu wynosi 95 mln zł netto, z czego ok. 81 mln zł netto stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Gorzowska estakada kolejowa należy do najdłuższych tego typu obiektów w kraju. Powstała w latach 1905-1914. Ma istotne znaczenie dla sprawnej komunikacji kolejowej Tczew - Kostrzyn. Wpisana jest do rejestru zabytków
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Opóźnia się modernizacja gorzowskiej estakady kolejowej

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!