PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Problemy budowlanki. Nierentowne kontrakty, upadłości. To będzie trudny rok

Autor: Tomasz Elżbieciak
17-03-2019 06:00 |  aktualizacja: 17-03-2019 08:49
Problemy budowlanki. Nierentowne kontrakty, upadłości. To będzie trudny rok

W roku 2019 nie odczujemy poprawy rentowności w budownictwie infrastrukturalnym - prognozują budowlańcy.

fot. Archiwum

Budownictwo infrastrukturalne sięgnęło właśnie szczytu koniunktury. Mimo tego, a może właśnie dlatego, w branży, pamiętającej jeszcze kryzys po pamiętnym okresie "Euro 2012", wyczuć można wyraźną nerwowość. Rok 2019 może bowiem w pełni ujawnić skalę problemów wielu firm z nierentownymi kontraktami.

  • W roku 2017 branża urosła o ponad 12 proc. W 2018 r. wzrost produkcji budowlano-montażowej rozpędził się jeszcze bardziej: do prawie 18 proc.
  • Co ważne, nastąpiło to po 14-procentowym dołku w 2016 r., w który budownictwo wpadło, gdy zaczęło wysychać źródło unijnych pieniędzy pochodzących z jej starego budżetu, a przetargi na inwestycje współfinansowane z nowego - zaczęto dopiero ogłaszać.
  • Ten ubiegłoroczny wzrost jest pochodną dwóch głównych czynników.

Pierwszy czynnik to rekordowe wyniki w sektorze mieszkaniowym, biurowym i magazynowym. Drugi - realizowane przez rząd i warte dziesiątki miliardów złotych inwestycje kolejowe i drogowe, do których dorzuciły się także samorządy.

Drogi i tory

Statystyki, którymi chwalą się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz PKP Polskie Linie Kolejowe, wyglądają bardzo optymistycznie. Z owych suchych liczb rzeczywiście wynika, że realizacja programów inwestycyjnych przebiega sprawnie i nie widać problemów, które mogłyby zagrozić terminowemu wykorzystaniu unijnego wsparcia. Rzeczywistość nie jest jednak jednowymiarowa, o czym w dalszej części artykułu.

Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do roku 2025) zakłada wybudowanie 240 odcinków dróg o łącznej długości blisko 3,3 tys. km. Kierowcom udostępniono już ich ponad 700 km.

Buduje się dalszych około 1,4 tys. km. Projekty dotyczące kolejnych setek kilometrów są już na etapie przetargów lub w fazie przygotowania dokumentacji. Budżet programu, który w połowie 2017 r. zwiększono ze 107 do 135 mld zł, ma wystarczyć na pokrycie kosztów wszystkich zaplanowanych przedsięwzięć.
Spółka PKP PLK bardziej natomiast chwali się samą kontraktacją niż efektami realizacji planów. A to dlatego, że kolejarze później niż drogowcy uruchomili machinę przetargową. Stało się tak z powodu opóźnienia w realizacji poprzedniego programu inwestycyjnego; walka o wykorzystanie jak największych środków z unijnych funduszy trwała niemal do ostatnich chwil.

Zabrakło zatem czasu, aby zawczasu przygotować dokumentację dla przedsięwzięć powiązanych z nową perspektywą budżetową Unii. W rezultacie PKP PLK można porównać do sprintera, którego wypuszczono z linii startu, gdy inni zawodnicy już dawno znajdowali się na trasie wyścigu.

Z samymi przetargami też nie jest najlepiej. Tu problemem są między innymi pieniądze. Konkretnie: wzrost kosztów na rynku budowlanym doprowadził do tego, że wyceny wykonawców zaczęły przebijać budżety o kilkadziesiąt procent. Wiele postępowań trzeba było więc unieważnić.

Koniec końców, przynajmniej jak na razie, okazało się, że wyceniony pierwotnie na ponad 66 mld zł Krajowy Program Kolejowy do 2023 r., będzie droższy o ponad 3 mld zł. Takie powiększenie jest konieczne między innymi także dlatego, że trzeba zapewnić wkład własny w kluczowych przedsięwzięciach związanych z infrastrukturą kolejową w portach morskich.

Władze PKP PLK podkreślają jednak, że realizują największy program w historii polskich kolei. Modernizacja obejmie 9 tys. km torów, na 8,5 tys. będzie można jeździć szybciej niż dotąd.
Według danych ze stycznia tego roku, zarządca kolejowej infrastruktury zakończył i rozliczył już w ramach KPK zadania o wartości około 10 mld zł. Realizowane są inwestycje warte około 32 mld zł. W przetargach i na etapie przygotowania dokumentacji projektowej pozostają prace sięgające około 20 mld zł.

Widmo upadłości

W całym 2018 roku, jak podaje ubezpieczająca należności firma Euler Hermes, niewypłacalnością zostały dotknięte 172 firmy budowlane. To o 14 proc. więcej niż rok wcześniej.

Jednocześnie jej eksperci podkreślają, że choć te dane nie świadczą o powszechnym załamaniu, to jednak w sektorze infrastrukturalnym widać już spory problem. 70 proc. przypadków niewypłacalności występujących w całej branży stanowią właśnie firmy wyspecjalizowane w budowaniu infrastruktury. A one pociągają zwykle za sobą choćby dostawców materiałów. W rezultacie budowlanka odpowiada za co najmniej 40 proc. przypadków niewypłacalności polskich przedsiębiorstw.

* Więcej o sytuacji budownictwa infrastrukturalnego i jego perspektywach piszemy w Strefie Premium.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (4)

  • Drogowiec 2019-03-17 11:23:11
    To dopiero początek upadłości i pozostawionych placów budów. Rozpoczęło się od Włochów a za chwile o ile Ministerstwo i GDDKIA się nie obudzi, skoczy się na wielu innych wykonawcach. Ile można razy zasłaniać się UE ze nie można pomoc firmom. Panowie w tym kraju pracują ludzie inteligentni nie traktujcie nas jak idiotów. Na koniec dokończenie tych prac będzie kosztowało podatnika 200% więcej.
  • Marcin 2019-03-17 13:16:58
    Szanowni Państwo, inflacja jest przerażająca. Jeśli w tej chwili nie dofinansuje się branży budowlanej kryzys rozleje się po całej gospodarce. Włosi na szczęście odważyli się pokazać problem. Pewnie za to wylecą. Z tym że to będzie pierwszy gwóźdź do trumny. Nie wolno nam odpuścić tematu tych kontraktów. Trzeba spróbować coś im dołożyć. W przeciwnym razie dopłacimy niebotycznie więcej. Dziś sprawę załatwić 500-600 milionów. Za miesiąc braknie 10 miliardów. A w przypadku zerwania kontraktów budowy staną na dwa lata i będzie nas to kosztowało min 25 miliardów. Czy nasz rząd nie ma analityków. Ludzie przecież jak to się załamie to nie będzie za co płacić waszego 500+ a o nowych drogach to można będzie tylko pomarzyć. Lepiej oddawać wszystko biedronce? Niech Bóg ma nas w swojej opiece.
    • Ja piernicze co za bzdura 2019-03-17 18:31:17
      Zrób coś dla tego kraju i wyjedź z niego razem z tymi włochami tak jak oni z naszymi pieniędzmi. Bo po co dać kasę polskiej firmie która i tak weźmie polskich podwykonawców tak samo jak włosi... Szkoda gadać.
      • Zbiornik 2019-03-17 20:36:16
        A gdzie są te polskie firmy? Nie ma ich, już dawno upadły.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 37.248.165.8
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


POLSKA I ŚWIAT

29 704 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

552 005 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 168 ofert w bazie

397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.